Den forna allianskollegan Centerpartiet – som av M anklagas för att svika landsbygdsborna genom att stödja regeringens transportpolitik – kontrade med att Moderaternas förslag varken gynnar landsbygden eller klimatet. ”Mest pengar går till storstäderna med omkrets. Det är där det körs mest”, twittrade Rickard Nordin, partiets miljö- och klimatpolitiska talesperson.
Ett parti som däremot inte protesterar mot sänkta bränsleskatter är SD som, liksom samtliga oppositionspartier utanför regeringssamarbetet, nyligen presenterat sin skuggbudget. Partiet anser att hela indexuppräkningen på bensin- och dieselskatten ska avskaffas eftersom den gjort att ”bensin- och dieselpriserna byggs upp till skyhöga nivåer”.
Det här slår, enligt partiet, hårt mot ”strävsamma människor i alla samhällsskikt, inte minst på landsbygden”. SD vill även att hela bonus-malus-systemet för personbilar ska skrotas. Så långt går inte M och KD, däremot säger de nej till hela eller delar av regeringens föreslagna skärpningar av bonus-malus i höstbudgeten.
”Oacceptabelt”
Miljörörelsen är starkt kritisk till förslagen om sänkta bränsleskatter.
– Att sänka koldioxidskatten när vi vet att det är akut bråttom att öka tempot i klimatomställningen är oacceptabelt. Det är inte med klimatskadliga subventioner vi ska göra omställningen rättvis för alla, utan genom att satsa på att tillgängliggöra alternativen. Bonus-malus är ett smart och självfinansierande sätt att styra mot en bättre fordonspark och göra bilar med lägre utsläpp tillgängliga för fler, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande.
Även WWF Sverige ser budgetförslagen som ”mycket problematiska”.
– Om Sverige ska nå klimatmålen till 2045 krävs stora utsläppsminskningar inom just transportsektorn, och då kan vi inte sänka bränsleskatten. Här tycker vi att det är viktigt att lyssna på konjunkturinstitutet, som lyfter just bränsleskatten som ett centralt styrmedel om det är tillräckligt högt, säger Em Petersson, ansvarig för samhällspolitik på WWF.
Vill ta bort flygskatten
Samsynen mellan M, KD och SD gäller även andra budgetposter kopplade till miljö och klimat, visar Dagens ETC:s genomgång. Både M och SD framhåller att regeringen lägger stora pengar på så kallad ”symbolpolitik” med obefintlig eller liten miljö- och klimatnytta. Istället vill de att mer pengar ska satsas på investeringar utomlands. I Sverige ska såväl flygskatten som skatten på plastpåsar skrotas. KD vill i sin budget pausa flygskatten under 2021.
– Det finns givetvis mer och mindre effektiva satsningar i regeringsbudgeten, och mycket mer måste göras. Men att öka flygets klimatskadliga subventioner i en tid när vi vet att vi kraftigt behöver minska utsläppen och ställa om transportsektorn är oansvarigt, kommenterar Johanna Sandahl.
Em Petersson lyfter fram problemen med att som M använda satsningar i andra länder, i detta fall klimatbistånd, som argument för skära ner på åtgärder på hemmaplan.
– Klimat- och miljöfrågorna är inget som kan lösas någon annanstans, alla länder måste ta sitt ansvar. Det behövs mer och kraftigare åtgärder i Sverige – inte mindre, säger hen.
V satsar mest
En jämförelse mellan oppositionspartiernas anslag i utgiftsposten ”allmän miljö och naturvård” visar på stora skillnader. Vänsterpartiet vill satsa mest – 1,5 miljarder mer än regeringen som totalt anslår 16 miljarder kronor. KD och SD vill däremot skära kraftigt i den här delen av budgeten. SD vill minska anslagen med nästan sex miljarder kronor och KD med 2,3 miljarder. Båda partierna sparar in på skydd av värdefull natur samt posten klimatinvesteringar.
– Vi vet att förlusten av biologisk mångfald går i rasande takt och därför är det väldigt oroande att flera skuggbudgetar innehåller stora minskningar när det gäller skydd och skötsel av värdefull natur, säger Em Petersson.
Kärnkraft delar
Kärnkraftsfrågan avspeglar sig i budgetarna. M, SD och KD vill att Sverige avbryter avvecklingen och istället satsar på en utbyggnad av kärnkraft. Vänsterpartiet säger dock, som enda oppositionsparti, nej till mer kärnkraft i energisystemet.
– Vi ser inte att kärnkraften har någon framtid, av väldigt många olika skäl. Förnybar energi är så mycket billigare att investera i och det går även att bygga ut fortare, säger Jens Holm, Vänsterpartiets klimattalesperson.
I det resonemanget får han stöd från stora delar av miljörörelsen.
– Det har forskats i decennier på fjärde generationens kärnkraft utan större framgång. Att Sverige lägger några hundra miljoner ytterligare på det gör nog knappast någon skillnad. Vi är övertygade om att pengarna kan göra större nytta på annat sätt, säger Johanna Sandahl.
Beröm för cykelsatsning
Det finns dock ett antal förslag i högerpartiernas skuggbudgetar som får tummen upp av miljörörelsen. Em Petersson nämner exempelvis att KD vill satsa mer ökat cyklande, något organisationen efterfrågat.
– Men i det stora hela hade vi önskat betydligt mer ambitiösa skuggbudgetar från partierna, även om V har flera bra förslag på miljö- och klimatområdet. Generellt behöver både regeringen och oppositionspartierna växla upp om vi ska nå klimatmålen.
Vänsterpartiet
Transporter
– Stora satsningar på järnvägen, både nya sträckor, underhåll, stöd till lågtrafikerade sträckor och nattåg.
– Statligt stöd till regional kollektivtrafik.
– Stöd till ”hållbara, jämlika och transport- effektiva städer”. Pengarna ska bland annat främja fler gång- och cykelbanor, bilfria områden, cykel- och bilpooler.
– Ökat investeringsstöd för produktion av förnybara drivmedel samt laddinfrastruktur (250 miljoner).
– Allmän pott för klimatsmart stadsplanering (150 miljoner).
Energi
– Lägre avkastningskrav och mer investeringar i förnybart för Vattenfall.
– Sol- och vindkraft på offentliga byggnader.
Grön omställning/industri
– Ett nationellt klimatstöd till branscherna inom Fossilfritt Sverige för investering, forskning och utveckling för lägre utsläpp, exempelvis inom sjöfart och ståltillverkning.
– Stöd till pappersindustrin för ökad produktion av bland annat biobränsle.
– En grön investeringsbank för företag, med lån till låg ränta, ska underlätta omställningen till ett hållbart samhälle.
Moderaterna
Transporter
– Sänkt skatt på bensin och diesel med 1kr/liter.
– Ingen höjning av fordonsskatten i bonus-malus.
– Fortsatt satsning på reduktionsplikt inom fordonsflottan.
– Ett teknikneutralt stöd till infrastruktur för koldioxidfria transporter, med exempelvis el- och vätgasdrivna fordon.
– Slopad flygskatt.
– Krav på inblandning av biodrivmedel i flygbränsle, alltså reduktionsplikt.
Energi
– Bevara befintlig kärnkraft så länge det går samt satsa på ny kärnkraft.
Grön omställning/industri
– Avskaffa den höjda skatten på kraftvärme från fossila bränslen.
– Klimatskatteavdrag för basindustri som investerar i utsläppsminskande teknik.
– Återinför utsläppsbromsen för att driva på klimatomställning i Europa.
Kristdemokraterna
Transporter
– Statligt investeringsstöd/lånegarantier till biojet och för elektrifiering av flyget.
– Utbyggd laddinfrastruktur för elfordon.
– Höjd fordonsskatt och skrotningspremie för äldre bilar i trafik.
– Förbättrad cykelinfrastruktur.
– Ingen flygskatt 2021 samt ökat stöd till icke statliga flygplatser.
Energi
– Utred fortsatt drift av Ringhals 1.
– Ökat stöd för kärnkraftsforskning.
Grön omställning/industri
– Satsning på avskiljning och lagring av koldioxid från biogent ursprung (bio-CCS) genom ett driftstöd.
– Förenklade tillståndsprocesser och snabbspår för företag som investerar i utsläppsminskande teknik.
– Öka Sveriges bidrag till Gröna klimatfonden (GCF).
Sverigedemokraterna
Transporter
– Inför en statlig stimulans för vätgasteknik
– Avskaffa indexuppräkningen på bensin- och dieselskatten
– Sänk reduktionsplikten för fordonsbränsle och avskaffa alla skattelättnader för biodrivmedel.
– Avskaffa bonus-malus för personbilar.
– Förstärk satsningar på väg- och järnvägsunderhåll.
– Avskaffa flygskatten.
Energi
– Bevara och utveckla kärnkraften.
– Finansiera en forskningsreaktor för fjärde generationens kärnkraft.
Grön omställning/industri
– Inrätta ett särskilt bidrag för innovativ miljöteknik.
– Avskaffa skatt på avfallsförbränning.
Naturskydd
Regeringen, med stöd av Centerpartiet och Liberalerna, satsar drygt 16 miljarder kronor nästa år på utgiftsområde 20 – ”Allmän miljö och naturvård”. Så här satsar övriga partier (räknat i miljarder kronor):
V: +1,5
Satsar mer pengar på skydd av värdefull natur, havs- och vattenmiljö samt anslår en miljard på klimatstöd för ett fossilfritt Sverige och industrins omställning.
M: +0,4
Minskar anslag till skydd av värdefull natur och klimatinvesteringar. Ökar istället anslag till industriklivet och lägger två miljarder på utbyggd laddinfrastruktur och forskning till klimatsmarta transporter.
KD: –2,3
Sparar in kraftigt på skydd av värdefull natur, klimatinvesteringar samt åtgärder för havs- och vattenmiljö.
SD: –5,9
Minskar kraftigt på ett flertal poster inom utgifts- område 20 såsom skydd av värdefull natur och klimatinvesteringar.
Källa: Partiernas budgetmotioner gällande utgiftspost 20 - ”Allmän miljö och naturvård”