De senaste tio åren har Sveriges andra största flygplats, Landvetter, nästan uppnått det mål som Stockholmsflygplatsen nu kan komma att sträva efter – alltså att dubbla antalet resenärer.
Swedavia, som äger Landvetter och ett tiotal andra flygplatser i Sverige, har målet åtta miljoner resenärer 2025. Det statliga bolaget menar att syftet är att tillfredsställa ett behov från Västsveriges utlandsägda och internationellt präglade företag av att flytta varor och människor runt om i världen.
– Utbyggnaden är en del i att säkra tillgängligheten. Det bygger vi på BNP och både EU:s och branschens prognos. Dels är vi trångbodda redan idag, dels har vi svårt att möta den efterfrågan som kommer att komma, säger Anna Strömvall, flygplatsdirektör för Landvetter.
Fick tillstånd
Swedavia ansökte om och fick ett nytt miljötillstånd innan byggnationerna satte igång. Ansökan behandlar klimataspekten när det gäller bolagets egen verksamhet, som vilket material de bygger med och hur de ska minimera energianvändningen. Men klimatpåverkan från de extra flygningarna behandlas ytterst lite. Bolaget konstaterar att ”Swedavia har en begränsad möjlighet att påverka flygplanens prestanda i detta hänseende eller utvecklingen av alternativa flygbränslen.” Om snittpassagerarens utsläpp ser likadana ut efter kapacitetsökningen som idag, kommer även utsläppen öka med nära en femtedel.
Ser ni de här utsläppen som ert ansvar?
– Även om vi inte kan påverka efterfrågan i passagerarhänseende, så är vi fortfarande en aktör i flygbranschen och alla behöver ta sitt ansvar för att kunna säkra en hållbar framtid för flyget. Alla inom flygbranschen och även regeringen och våra uppdragsgivare är övertygade om att flyget är viktigt för att säkra tillgängligheten i vårt avlånga land, säger Anna Strömvall.
Varför behandlades inte de ökade utsläppen från trafikökningen i miljöutredningen?
– Det är inte byggnaden i sig som påverkar det, utan den ökade flygtrafiken som orsakar de utsläppen. Miljöanalysen har fokus just på byggnationen.
Ni beskriver er själva som klimatneutrala på er hemsida, hur menar ni då?
– Det är gällande utsläpp från vår egen verksamhet.
Svårare nå klimatmål
Trots att flera aktörer som överklagade eller skickade in remissvar under ansökningsprocessen påpekade att utbyggnationen skulle leda till att klimatmålen blir svårare att uppnå och att ansökan innefattade orimligt många nya flygrörelser – fick Swedavia tillstånd från Mark- och miljödomstolen.
14 procent av Göteborgarnas växthusgasutsläpp kommer från flyget, enligt Göteborgs stads miljöförvaltning. Förvaltningen konstaterar att resandet med flyget måste minska för att också klimatpåverkan ska göra det, eftersom det inte går att vänta på en teknisk omställning.
Precis som att miljöpartister på riksnivå är kritiska mot Arlandaexpansionen, är Göteborgs stads dito kritiska mot utbyggnationen av Landvetter.
– Det är just det här att man expanderar och expanderar som är det stora problemet. Det kommer vi att fortsätta agera mot. Absolut ska man se på nya tekniker för bränsle, men framförallt måste den stora mängden flygande gå ner, säger kommunalrådet Karin Pleijel (MP).
Swedavias mål, att öka antalet passagerare med ytterligare cirka 18 procent de närmaste åren jämfört med förra året, ställer sig Miljöpartiet starkt emot.
– Vi vill minska istället för att öka. Flyget har varit billigt och blivit ännu billigare och det hänger ihop med att resandet har ökat. Precis som när vi har gjort det billigare med kollektivtrafik, då har fler åkt kollektivt. De är ett ekonomiskt styrmedel som fungerar, säger hon.
Karin Pleijel pekar på att det på riksplanet finns ekonomiska styrmedel som höjd flygskatt för att minska utsläppen, medan att det på lokal nivå kan handla om att se över resepolicyn för kommunens anställda och framtidsplanen för besöksnäringen.
Saknas samsyn
Även i Göteborg saknas en tydlig samsyn mellan Miljöpartiet och Socialdemokraterna, som nu båda sitter i opposition och har brutit sitt samarbete. Shahbaz Kahn (S), ledamot i Kommunfullmäktige, menar att fokus för dem ligger mer på den tekniska omställningen än på att minska antalet resenärer.
– Det har större påverkan än om det blir något fler eller något färre passagerare. Flyget måste komma med på omställningståget, som många andra delar av transportsektorn har varit på, både när det gäller tunga transporter, vägtransporter och även sjöfarten, säger han.
Hur ser du på målet att öka antalet passagerare till åtta miljoner?
– Landvetters flygplats mål...det är svårt att recensera det. Men en grej vi tycker är jätteviktig för oss att jobba med är kommunikationerna till och från Landvetter. Idag finns det bara vägkommunikationer. Vi vill få till en järnväg.
Behöver diskutera mer
Shahbaz Kahn (S) menar att Socialdemokraterna i Göteborg behöver diskutera flygens klimatpåverkan mer innan de kan fatta beslut om åtgärder och att det hittills inte varit en stor politisk fråga i staden. Dessutom anser han att kommunen har liten möjlighet att påverka Swedavias planer, eftersom bolaget är statligt ägt och flygplatsen ligger i Härryda kommun.
– Jag tror att det hänger mycket på det. Det som normalt passerar fullmäktige eller andra nämnder är det som vi som kommun har direkt rådighet över. På så sätt passerar inte de här utvecklingsplanerna oss alls.
”Viktigt nav”
Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna har tidigare svarat på enkätfrågor om klimatåtgärder till ETC Göteborg och svarade då att de inte kommer att föreslå färre flygfrämjande åtgärder i kommunen. Kristdemokraterna menade bland annat att ”Landvetter flygplats ett viktigt nav för hela Västsverige, och kopplingen till inte minst Arlanda och Köpenhamn är nödvändig för vårt näringsliv.”
Vi har inte lyckats nå Alliansen för uppdaterad kommentar innan deadline.