Orden kommer från den liberala ledarskribenten Patrik Kronqvist på Expressen. Och även från annat håll kommer kritik mot partiet som kallar sig Alliansens gröna röst. Naturskyddsföreningen kritiserade nyligen Centern för att inte göra allvar av sin ambition att ta krafttag för klimatet. Man uppmanade partiet att antingen förhandla med regeringen om de förslag som finns, eller presentera egna trovärdiga alternativ.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Centerpartiet vill vara ett grönt parti och har länge lyft fram miljön som en av sina huvudprioriteringar. På senaste partikongressen beslutades att Sverige ska bli fritt från fossila bränslen och ha 100 procent förnybar energi till år 2040. Bland förslagen i den senaste budgetmotionen syns en höjning av fordonsskatten, en miljölastbilspremie och en så kallad grön skatteväxling. Att öka kvoten av biodrivmedel, både för personbilar och flyg är ett annat förslag.
Skär ner två miljarder
I takt med att Centerpartiets opinionssiffror blivit bättre så anser också allt fler att det är Centern som är bäst på klimat och miljö. I Inizios senaste undersökning uppger 27 procent att det är Centern som har den bästa politiken på miljöområdet.
Men de förslag som regeringen lagt för att minska koldioxidutsläppen har Centern kraftfullt motsatt sig. Annie Lööf har hotat med att väcka misstroendeförklaring mot en minister om regeringen går vidare med förslaget om flygskatt, och den vägslitageavgift som tidigare föreslogs sågades av partiet.
Samtidigt vill Centern skära ner i princip alla anslag under utgiftsområdet ”Allmän miljö- och naturvård” i budgeten. Partiet vill ta bort drygt två miljarder kronor från bland annat klimatinvesteringar, miljöforskning och från Naturvårdverkets budget. Man vill också öka lantbrukares kompensation för dieselskatten med 200 miljoner kronor.
Körde över regeringen
Nyligen körde Alliansen och SD över regeringen i en annan viktig fråga för EU:s klimatarbete, de så kallade LULUCF-reglerna. Det handlar om att EU-kommissionen vill att länder inte ska kunna tillgodoräkna sig det naturliga upptag av koldioxid som sker i skogen, eftersom det skulle göra att fler länder inte skulle behöva vidta några åtgärder för att minska utsläppen. De länder som har mycket skog, med Finland i spetsen, har tagit strid mot förslaget och har nu fått Sverige med sig.
Magnus Nilsson driver en blogg om miljöfrågor, arbetar som miljökonsult och har tidigare varit ordförande för Naturskyddsföreningen. Han är mycket kritisk till Centern, Alliansen och SD:s agerande.
– Man vill ha en väldigt svag EU-lagstiftning när det gäller krav på länderna att utnyttja landskapet som kolsänka. Konsekvensen av agerandet blir att man kommer kunna byta utsläppsminskningar mot inlagring av kol i landskapet som ändå skulle ha inträffat
Det göra att hela lagstiftningen riskerar att förlora trovärdighet. Och det här drivs nu av Sverige eftersom Alliansen och SD har bakbundit regeringen, säger han.
Magnus Nilsson menar att EU har två typer av regler för att minska utsläppen, de som sätter hårda siffror på utsläpp och de som verkar för att underlätta för klimatvänligt beteende. Han ser en linje i hur Centerpartiet har tagit ställning, att de tenderar att alltid lägga sig på den sidan där olika näringslivsintressen gynnas, utan hårda siffror på utsläppen.
– Man sätter inte klimatet först, utsläppsminskningen blir inte det överordnade målet. Utan det ska göras på ett sätt som till exempel gynnas skogsnäringen, säger Magnus Nilsson.
Men Centerpartiets klimatpolitiska talesperson Rickard Nordin menar att partiet har förslag som är effektiva i motsats till regeringens som blir verkningslösa. Att till exempel skära ner på naturvård kommer inte att försvåra arbetet med att bevara känslig natur, säger han
– Det handlar inte om vem som lägger mest pengar, utan vad man gör med pengarna. Vi har en grön skatteväxling som ger effekt till exempel. Man ska jämföra resultatet i stället, det är det som spelar roll, säger han.
”Får motsatt effekt”
Centern menar också att flygskatt och vägslitageavgift beskattar avstånd och resor i stället för utsläppen.
– En vägslitageavgift beräknas per kilometer, det betyder att kostnaden för smutsiga och rena fordon ökar lika mycket. Så jag är rädd att det skulle få motsatt effekt, säger Rickard Nordin.
– Vi har lagt ett förslag om att alla flyg som lyfter från svenska flygplatser ska få ha förnybart bränsle i tanken, säger Rickard Nordin.
Men miljöexpert Magnus Nilsson menar att detta redan är infört och att vi nu behöver gå längre för att minska utsläppen.
– Det finns redan i EU:s lagstiftning, att du inte behöver lämna in några utsläppsrätter om du kör flygplanet på biodrivmedel. Det är viktigare nu att stimulera till lägre utsläpp, vilket inte är samma sak. Det kan göras genom färre resor eller effektivare motorer till exempel, säger han.