– Det är väl ett sätt att se om sitt skamfilade rykte, säger Arne Ruth, som representerade småspararna när historien om en styrelse med vidlyftiga bonusar och lyxrenoverade lägenheter på kundernas bekostnad exploderade i mitten av 2000-talet.
Arne Ruth är skeptisk till Skandias nya kampanj som lovar kundmakt och inflytande sedan bolaget vid årsskiftet ombildades till ett så kallat ömsesidigt bolag. Det innebär att kunderna äger bolaget, men Arne Ruth påpekar att man som enskild sparare ändå är väldigt utlämnad till expertisen när det väl gäller.
Själv var han en vanlig småsparare utan specialkunskaper när han gav sig in i striden med Skandia. Nu hoppas han att historien inte ska upprepas.
– Vi som inte begriper ett jäkla dugg av vad som är fördelaktigt har inte lätt att ta ställning. Om det här ska fungera är det viktigt att vi blir uppdaterade på vad som händer, att man gör så att vi som sparare begriper det här, säger han.
”Kunderna ska rösta”
Enligt Jonas Collet, informationschef på Skandia, är det en smått unik händelse för Sverige när spararna den 15 april för första gången ska rösta fram ledamöterna till Skandias fullmäktige. Fullmäktige utser sedan i sin tur bolagets styrelse.
– I Skandia utgår inflytandet direkt från kunderna. Vi vill inte att kunderna representeras av olika intresseorganisationer som inte har med oss att göra. Det är kunderna som ska rösta om vilka som sitter i fullmäktige, säger Jonas Collet.
Men Stig Aggevall, partner i aktuariefirman Försäkringsmatematik AB, som bistod småspararna i grupptalan mot Skandia, tror att det kommer att ta lång tid att göra bolaget verkligt kund- och ägarorienterat. Ett viktigt tecken i den riktningen är dock att gamla försäkringars överskott har räknats om från årsskiftet så att 4 miljarder kommer att tillföras alla försäkringar tecknades före år 2000.
– Risken är givetvis att den nya styrelsen kommer att styras av bolagsledningen och inte tvärt om. Man kan bara hoppas att de gör det som är bäst för spararna, säger han.
Enligt bolaget borgar det nya systemet för att kunderna får insyn och medbestämmanderätt i bolaget. Men Stig Aggevall är skeptisk till att det verkligen blir så.
– Kunskapsklyftan mellan bolaget och kunderna är enorm. Man måste avsevärt förbättra kundernas information om dessa 30-60-åriga avtal som kunderna ingått genom sina försäkringar.
– Det blir inte lätt att skapa en kompetent styrelse eftersom personer som väljs i regel saknar erfarenhet av försäkringar. Skandia Ömsesidigt är ett stort bolag med över 450 miljarder att hantera, säger Stig Aggevall.
Professionell valberedning
Jonas Collet säger att Skandia kommer att se till att de som väljs har den kompetens som behövs.
– Vi har en professionell valberedning som säkerställer att alla kandidater är kvalificerade och har en bra sammansättning. Vi kommer att ha ett välmeriterat och kompetent fullmäktige, säger han.