”Varför ska jag uppmuntra folk att komma till en sådan här utbildning?”. Zahra Bayati har skrivit en avhandling om rasism och diskriminering av lärarstudenter och menar att utbildningen i sig är uteslutande.
Zahra Bayatis avhandling heter ”’Den Andre’ i lärarutbildningen. En studie om den rasifierade svenska studentens villkor i globaliseringens tid”. I den konstaterar hon bland annat att studenter exkluderas och diskrimineras på lärarutbildningar på olika lärosäten i landet.
– Det går inte att behålla det utbildningssystem som finns, ta in nya studenter och tro att det ska gå bra för dem. Inte om de blir rasistiskt behandlade, om litteraturen ska vara så eurocentrisk som den är och de inte får någon uppskattning av sin kunskap eller att deras språk blir en del av kunskapsbildningen. I stället underkänns de gång på gång på grund av sin svenska. Om du är en utomeuropeisk människa kan alla ha synpunkter på ditt språk – fastän du bor i en segregerad stad där det är svårt att hitta dem som har svenska som modersmål. Detta måste åtgärdas för att få en stabil lärarutbildning. Annars slutar många av dem som kommer in, säger hon och påpekar att det också är vanligt med segregerade grupper inom universitetet.
Vardagsrasism finns på universitetet liksom överallt i samhället. Problemet enligt Zarah Bayati är att även de studenter som har etniskt svensk bakgrund också genomgår en lärarutbildning som reproducerar stereotypa uppfattningar och utesluter de nya grupper det sägs att man vill fånga in.
Hon tar som exempel ett tillfälle då just breddad rekrytering var på agendan och en person tog upp att det är viktigt att ha självinsikt om att det är vit medelklass som uttalar sig i frågan.
– Då blev folk arga och sade att de inte ville bli förtryckta som vita. Detta är en miljö som vill satsa på att rekrytera folk som inte brukar vara i universitetsvärlden, men de har ingen koll på klassfrågor eller rasism och sedan ska vi sitta och tycka synd om dem? säger hon.
”Börjar skapas medvetenhet”
Zarah Bayatis avhandling har uppmärksammats av bland andra Feministiskt perspektiv, hon har föreläst om normkritik på Högskolan Väst liksom i Norge och nästa vecka ska hon föreläsa i Linköping.
– Det börjar att skapas medvetenhet om grundläggande brister i själva lärarutbildningarna och på högskolorna gällande dessa frågor. Men det behövs mycket jobb och framför allt ett genuint intresse för ett utbildningssystem där alla våra olika kunskaper är bidragande och stimulerande för att utbilda sig.