BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Alla partier som finns representerade i beredningen röstade för förslaget, utom Vänsterpartiet och dess ledamot Johan Svensson. Han menar att lönerna redan är höga för politikerna i Göteborg, och att det, med tanke på de samhällsutmaningar och besparingar som kommunen står inför, skulle vara smakfullt om politikerna avstod från sin lönehöjning det här året.
– Jag menar att man är väldigt väl arvoderad som både fritidspolitiker och som heltidspolitiker. Därför är det rimligt att man, med det läget vi nu har politiskt och ekonomiskt, tar ansvar och avstår från arvodeshöjningar. När man går fram och gör besparingar på stadsdelsnämndernas välfärd och samtidigt argumenterar emot flyktingmottagande med hänvisning till att vi inte skulle ha råd, så måste man också kunna stå tillbaka från sina egna privilegier. Och jag tycker att arvodet är ett sådant, säger Johan Svensson.
”Har redan goda arvoden”
Johan Svensson har också föreslagit en sänkning av ersättningarna till Stadsdelsnämndernas politiker, men där har inte Arvodesberedningen kommit fram till ett beslut ännu. Det förslaget bottnar i att skola och förskola flyttas från stadsdelsnämnderna till centrala nämnder. Då menar Johan Svensson att ansvaret för politikerna också minskar.
– Där hoppas jag att jag ska få med mig de andra partierna, säger han.
Utöver att politikerna bör avstå sin höjning till förmån för andra satsningar, vill även Vänsterpartiet se över lönerna för politikerna i samband med att lönerna sätts efter inför nästa val.
– Där är jag övertygad om att vi som parti kommer driva en sänkning av politikernas arvoden.
Men är det inte rimligt att politiker får samma löneutveckling som andra anställda?
– Jag tycker att vi redan har väldigt goda arvoden. Om man redan har en väldigt hög nivå och ska öka på med samma arvode som de övriga så kommer man aldrig att få bukt på ojämlikheten i dessa. Dessutom finns det ett stort symbolvärde i att avstå högre arvoden i nuläget.
”Måste ha ett system”
David Ljung (S) är ordförande i arvodesberedning och håller inte med Johan Svensson (V) om att läget i kommunen skulle kräva att politikerna avstår sina krav.
– För det första är det här ett regelverk som vi haft sen 2002, som jag i grunden tycker är rimlig och som det finns en bred samsyn kring. Den modellen används i flera andra kommuner. Både jag och partiet har bedömt att det i nuläget inte finns tillräckligt goda skäl för att avvika från den.
Att avvika från den modell för löneökningar som kommunen har skulle innebära ett avbrott från kontinuiteten, menar David Ljung.
– Vi måste ha ett system som fungerar år för år, för att vi ska slippa att varje år göra små justeringar och kasta oss in i ett politiskt spel kring den här frågan, säger han.
Han menar vidare att Johan Svenssons argument för att det skulle vara aktuellt att göra avkliv från regelverket inte är tillräckligt starka.
– Det är ingen speciell situation i år. Vi har relativt goda finanser i staden och de senaste åren har vi satsat i stadsdelsnämnderna. Hänvisningen till den nationella nivån och flyktingkrisen tycker jag är vag.
Vad skulle kunna vara en situation där man inte följer det etablerade regelverket?
– Det är om vi till exempel skulle gå in i en djup ekonomisk kris och skulle behöva göra generella besparingar över hela staden. Då skulle man kanske kunna värdera att även politikerna skulle kunna vara en del av den besparingen.
David Ljung menar att Göteborgs politikerlöner inte är högre än i jämförbara kommuner, men framhåller att det alltid är viktigt att diskutera lönerna.
– Det är bra att man diskuterar vad man ska få i ersättning för ett större ansvar till exempel. Men om man jämför med liknande organisationer tycker jag inte löneläget i Göteborg är speciellt högt.