Boken mötte kritik i medierna
Efter att Hallpressen hade skrivit om boken i april gick bland annat ”Socialdemokrater för tro och solidaritet” ut och kritiserade den. Kritiken slogs dock ner av Hallpressens ledarskribent.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
”Hallmans åsikter är sällsynta i Sverige, även bland kristna, och delas av en sådan liten klick att de i praktiken är helt obetydliga”, skrev ledarskribenten Ana Cristina Hernandez och riktade i stället kritik mot den kristna vänstern.
Men frågan är om åsikterna verkligen är så sällsynta. Oavsett vad man tycker om budskapet så är det svårt att bara sopa det Maria Hallman säger under mattan. Hon är en del av en betydligt större kristen rörelse än vad som har framkommit i media tidigare. ETC Jönköping träffade henne på Smålandskonferensen i Aneby.
– Min passion för att göra det här är alla barn som lider. Sedan 1970-talet, när vi började med fri abort, har vi tagit död på 1,5 miljoner bebisar. Det skulle ha varit vår arbetskraft i dag. Och det har skett under en levande guds åsyn. Det drar förbannelse över ett land att man tar död på sina bebisar, säger hon.
Blev frälst i Citykyrkan 1972
Hallman är uppväxt i Sävsjö där hennes mamma var med i missionsförsamlingen. Hennes pappa var pingstvän sedan flera generationer. Som hon själv beskriver det blev hon frälst i Citykyrkan i Stockholm 1972. På den tiden leddes kyrkan av Stanley Sjöberg – en föregångare inom den svenska neokarismatiska rörelsen. Citykyrkan var en plats som tidigt lockade predikanter som till exempel amerikanska Benny Hinn. Det här var en period med stora omvälvningar inom kristenheten i Sverige. Det började talas om mirakel. De neokarismatiska rörelserna, som senare skulle bädda för bland annat Livets ord, började ta form.
Bara ett par år senare började Hallman åka runt på bussresor för att evangelisera Europa och senare USA. Vistelserna i USA blev allt fler och under början av 1980-talet utbildade hon sig under tre år på Faith School Of Theology i Maine.
Medan den nyfrälsta Maria Hallman reste runt som evangelist så levde hennes blivande man som missbrukare i Jönköping. Stefan Hallman var uppväxt på Råslätt. Som de själva beskriver det levde han ett hårt liv där flera av hans vänner dog av missbruk och i knivslagsmål. Han blev i sin tur frälst under en behandling inom LP-stiftelsen för att senare börja studera till pastor. Paret gifte sig 1986. En ung Carola Häggkvist sjöng på deras bröllop.
”Kvinnan ska vara en hjälp till mannen”
Pastorsparet har haft långt ifrån lika stor betydelse för svensk kristenhet som Stanley Sjöberg eller Livets ords Ulf Ekman. Men de kom att bli pionjärer inom någonting annat som i dag sätter sin prägel på tusentals kristna i Sverige.
Vi återkommer till det. Men först ska vi se vad det egentligen är Maria Hallman står för. Vi låter henne själv berätta. Och hon beskriver ett Sverige i kris. En skenande statsskuld. Sjukskrivningar som ökar. Våldtäkter som blir fler. Och självmordsstatistik som slår i höjden.
En stor anledning till det är, enligt Hallman, att Sverige har frångått skapelseordningen. Det vill säga den tanke hon ser att den kristna guden hade när jorden skapades. Att Sverige tillåter abort är ett stort problem, enligt henne. Men det är bara en del av allting.
– Mannen skapades först. Kvinnan skapades från mannens sida, från ett revben. Hon skapades inte från hans huvud. Hon skapades inte från hans fot. Gud skapade henne till att vara vid sidan om mannen. Och det står tydligt vad som är hennes uppgift. Hennes uppgift är att vara en hjälp till mannen, säger Maria Hallman.
Det här är kontroversiellt även inom kristendomen. Men Maria Hallman står för sina åsikter.
– Mamma ska tillbaka hem till köket, säger hon.
Vill kriminalisera homosexualitet
Maria Hallman börjar prata om Karl Marx. Enligt henne separerade han medvetet på mannen och kvinnan och tvingade ut kvinnan i arbete. Samtidigt tvingade han, enligt henne, barnen in på förskolan. Enligt Hallmans sätt att se det är hela Sverige, och en stor del av västvärlden, i dag påverkade av den synen. Och det leder till en förbannelse över länderna.
Ännu värre blir det, enligt Hallman, när vi dessutom lyfter frågan om sex och homosexualitet.
– Jag menar att homosexualiteten skulle vara kriminell. Den ska förbjudas. För det är något fruktansvärt, säger Hallman.
Hon fortsätter:
– Gud har aldrig skapat någon homosexuell. Då skulle Gud vara schizofren. Han befaller att vi ska föröka oss. Rena bondvettet säger att två hanar kan inte få barn och två kvinnor kan inte få barn. Du måste ha en hane och en hona för att det ska bli barn.
Maria Hallman beskriver hur hon arrangerade ett bokbål när bland annat Jönköpingsförfattaren Mian Lodalen kom ut med boken ”Liten handbok i konsten att bli lesbisk”.
– Den boken brände vi. Vi var 20 stycken som samlades och drog ut varje blad och brände den, säger hon.
Maria Hallman är emot kvinnliga präster. Hon är emot sexualundervisning i skolorna. Hon vill att homosexualitet ska förbjudas. Sambolagen ska avskaffas för att samhället i stället ska uppmuntra till giftermål. Och, även om hon på det området inte föreslår lagstiftning, så förespråkar hon att äktenskapet också bokstavligen ska vara tills döden skiljer paret åt.
I boken konstaterar hon att om en man slår kvinnan, eller våldtar henne och barnen, så bör kvinnan polisanmäla honom. Men, som Hallman ser det, ska hon inte ta ut skilsmässa utan i stället hoppas på att mannen bättrar sig medan han sitter i fängelse.
Hallman föreslår att staten ska betala för att kvinnorna ska kunna vara hemma i minst 20 år för att ta hand om hushållet och barnen.
– 20 år är inte så lång tid. Hon ska få vara hemma och ta emot barnen när de kommer hem från skolan, säger hon.
Samtidigt menar hon att mamman kan ta hand om även mor- och farföräldrar.
Internationellt framgångsrik tv-duo
Pastorsparet Hallman har byggt upp en stor plattform inom kristenheten i Sverige och övriga Norden. År 2000 började paret göra egna kristna tv-program under namnet ”Christian Television Club 2000”. Men de har också arbetat för TV Vision Norge, Vision Heaven, Dansk kristen tv – och nu senast för Kanal 10 Sverige och Kanal 10 Asien.
Genom tv-rutan når paret tusentals tittare. Utöver webb-sändningar sänds Kanal 10 som tillvalskanal via Comhem, Telia och Viasat. Kanalen har, sedan starten 2005, växt till en maktfaktor inom svensk kristenhet. Det finns inga siffror för exakt hur många tittare de har. Däremot samlar kanalen in runt 20 miljoner kronor i kollekt genom tv-rutan varje år.
Enligt grundaren Börje Claessons nyutgivna självbiografi har kanalen närmare 5000 partner i Sverige som varje månad skänker pengar till kanalen. Totalt ska närmare 9000 svenskar årligen skänka pengar till dem. Utöver det har kanalen partner i både Norge och Indien där de även driver tv-kanaler.
Som jämförelse kan vi konstatera att Pingstkyrkan i Jönköping, som är en av landets största pingstförsamlingar, har runt 2 500 medlemmar. Kanal 10 är alltså nästan fyra gånger så stora.
Inspirerades av Buck Hudson
Kanalen slår sig själva för bröstet med att de samlar en bredd av kristna i Sverige. Men det är inte hela sanningen. Börje Claesson lämnade pingströrelsen under 1990-talet för att i stället starta Citykyrkan i Älmhult. Det är den församling som paret Hallman nu är medlemmar i.
Claesson hade inspirerats av den svenskamerikanska profeten Buck Hudson. Han, och många andra kyrkliga ledare, ses i de här rörelserna som personer som har direktkontakt med Gud. Under möten profeterar de och berättar vad Gud, enligt dem, säger till församlingen.
En annan profet inom samma rörelser är den danska pastorn Jens Garnfeldt. Garnfeldt blev känd under 2013 efter att Aftonbladet hade skrivit om hur han, under Kanal 10:s ”Jesusfestivalen”, gått ut och sagt att han väckt döda till liv.
Följande år besökte han International Church i Jönköping där han återigen skapade rubriker när han sade att Gud hade talat till honom – och sagt att det fanns personer i lokalen som skulle skänka 10 000 kronor till Garnfeldts stiftelse. Han uppmanade de samlade att lyssna på den heliga ande och göra som de blev tillsagda.
Neokarismatisk församling
Det här är en del av de neokarismatiska rörelser som startade med bland annat Stanley Sjöberg på 1970-talet. På 1980-talet växte Livets ord fram efter att Ulf Ekman studerat vid Kenneth Hagins bibelskola i Oklahoma. Livets ord startade sedan sitt eget bibelcenter där lärarna även de var utbildade i Oklahoma. Bland eleverna i Livets ords bibelcenter på 1980-talet fanns bland annat Jens Garnfeldt.
Genom Livets ord växte Trosrörelsen fram i Sverige med ett flertal mer eller mindre sammanknutna församlingar. Men under 1990-talet kom Livets ord att allt mer närma sig de traditionella frikyrkorna. De lämnade plats för någonting annat. Och under samma tid började nya oberoende församlingar bildas. En av dem var Citykyrkan i Älmhult. Under 2000-talet har de här nya församlingarna dykt upp allt oftare.
Av de runt 80 fristående svenska församlingarna, inom de karismatiska rörelserna, är 33 bildade efter 2005, enligt en sammanställning gjord av Torbjörn Aronson, docent i kyrkohistoria vid Uppsala universitet. Bland dessa nya oberoende församlingar finns bland annat International Church i Jönköping.
Att beskriva de här församlingarna är vanskligt. Det har forskats väldigt lite kring vad de står för. Samtidigt är spektrat av olika församlingar så brett att det inte går att dra alla över en kam. En gemensam nämnare är däremot tron på mirakel och att de ofta har starka ledare. Församlingarna står ofta nära amerikanska rörelser med ledare utbildade antingen inom Livets ord eller i USA. En tydlig förändring är dessutom det politiska. Med de neokarismatiska församlingarna fick Sverige en del av det som i USA kallas kristen höger.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Svensk frikyrklighet har inte varit uttalat höger eftersom svensk frikyrklighet har varit så folkrörelseförankrad, säger Martin Berntson, docent i religionsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Han fortsätter:
– När KDS bildades var det viktigt att man inte var höger eller vänster. Det kom sent att man var ett borgerligt parti.
Men de nya rörelserna var mer påverkade av USA. Medan frikyrkligheten blev mer liberal så började flera av de neokarismatiska församlingarna stå för en helt annan konservativ hållning.
– Trosrörelsen hade redan tidigt en politisk analys som var mer tydligt antisocialistisk än vad väckelserörelsen hade varit. Trosrörelsen hade ett mer profilerat ställningstagande mot svensk socialdemokrati. Redan här finns också en politisk analys som hämtar inspiration från USA, säger Sune Fahlgren, docent i teologi vid Teologiska högskolan i Stockholm.
Besökte Donald Trumps möten
Strömningarna syns tydligt i utbudet i bland annat Kanal 10. Fem dagar i veckan sänder kanalen ”CBN 700 Club” med Pat Robertson – en av förgrundsgestalterna inom den kristna högern i USA. Programmet är känt för att tydligt ta ställning och påverka de amerikanska presidentvalen. Robertson stöttade George W Bush och arbetade aktivt mot Barack Obama.
Även Maria Hallman visar var hon står inom amerikansk politik. Paret Hallman besökte under hösten USA för att gå på Donald Trumps möten. I boken, som skrevs innan valet, hyllar hon honom och skriver samtidigt ner Hillary Clinton som hon, likt Trump sade i valrörelsen, hoppas ska dömas till fängelse.
I Sverige finns i dag däremot inte särskilt många partier som står nära de här rörelserna. Kristdemokraterna har övergett det tydliga abortmotstånd som en gång i tiden var en av grundanledningarna till att partiet startade.
– När Ebba Busch Thor, som jag tycker skulle vara hemma och ta hand om sina barn, går i prideparaden. Då finns det inget kvar, säger Maria Hallman.
Fram till valet 2010 röstade paret på Kristdemokraterna. Men då, på valdagen, bestämde de sig för att byta parti. I stället hittade de Sverigedemokraterna.
SD fångade upp flera av de frågor som var viktiga för paret Hallman. De är Israelvänliga, de vill inte att homosexuella ska få adoptera barn, de vill att kristenheten ska få ta större plats i skolorna igen, de vill minska aborträtten och de vill ut ur EU. Paret Hallman började inte bara rösta på partiet. De skrev även in sig som medlemmar. Till en början mötte de då motstånd bland andra kristna.
– Det har kostat oss ganska mycket. Kristna syskon ville inte ha med oss att göra. Men i dag är det bättre. En del andra gör det med. Nu har det mjuknas upp och vi vill tro på att SD blir det största partiet, säger hon.
Välkomnas av Sverigedemokraterna
Kristna i stort röstar inte på SD. Bland regelbundna kyrkobesökare är det tvärtom procentuellt färre som röstar på partiet. Men i de neokarismatiska rörelserna ser det delvis annorlunda ut.
– Det finns i huvudsak på mindre orter. Det finns en inte så liten del nostalgi i sådana här sammanhang där man drömmer om en tid då väckelsen var starkare. Det är kopplat till en nostalgi som liknar den som präglar SD, säger Martin Berntson, docent i religionsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Men det är inte bara den konservativa hållningen om samhället som driver den här svenska kristna högern till SD. Det finns också ett tydligt motstånd mot islam inom delar av rörelserna. Maria Hallman uttrycker sig drastiskt när hon talar om islam. Hon säger att hon i första hand vill se kristna och judiska invandrare i Sverige. Samtidigt pratar hon, likt flera rörelser på den extrema högerkanten, om hur muslimskt barnafödande gör att de tar över i Västvärlden.
Inom SD välkomnas paret Hallman till partiet.
– Det är klart! Hon är självklart välkommen som medlem men jag vet att hon har gått väldigt långt i sina uttalanden, säger Samuel Godrén, gruppledare för SD i Region Jönköpings län.
Kan hennes åsikter vara ett problem för SD?
– Ja, vad ska man säga. Det blir väl först om hon får en förtroendepost. Då kan det ju bli problematiskt om man driver de frågorna väldigt hårt i fullmäktige eller så. Vi har vårt partiprogram och det måste vi hålla oss till. Men jag kan tänka mig att av de partier som finns så kanske SD ligger henne närmast.
Godrén understryker också att de frågor Hallman lyfter fram som anledning till att hon har gått till SD finns inom det partiet står för.
”Vi har varnat för den kristna högern”
Inom ”Socialdemokrater för tro och solidaritet” låter det annorlunda.
– Vi har i flera år försökt lyfta det och varna för den kristna högern. Men det känns som att väldigt få vill lyssna och tar det på allvar, säger Jonas Magnusson, ordförande i Jönköpings län.
Han hänvisar bland annat till hur Hallpressens ledarskribent Ana Maria Hernandez förminskade frågan i samband med att Hallpressen skrev om Hallmans bok.
– Det är helt uppenbart i år, när vi har ett kyrkoval och har ett parti med nära 20 procent i opinionsundersökningarna som företräder den här kristna inriktningen. Samtidigt som vi inom den kristna vänstern delar Paulus uppfattning om att här är icke jude eller grek, slav eller fri; man eller kvinna, slav eller fri. Alla är vi ett i Kristus.
Han fortsätter:
– Jag noterar att Hernandez genom att negligera dem ger dem arbetsro för en återigen växande konservativ gren inom svensk kristenhet som vinner mark genom Kristna värdepartiet och SD.
Hernandez själv konstaterar att meningen inte var att förminska dem. Hon ville i stället betona att långtifrån alla som är kristna och står till höger i politiken håller med Hallman.
Nyutgåva på gång
Under tiden arbetar Maria Hallman vidare. Just nu arbetar hon med en nyutgåva av sin bok ”Homosexualitet är synd” som hon hoppas ska komma ut senast i samband med Pridefestivalerna i Göteborg och Stockholm nästa år.