Under fler år har bristerna hopat sig på kommunala Nya Raketskolan i Kiruna. Den nybyggda skolan har visats ha allvarliga mögel- och fuktskador och igår meddelade skolchefen Viktoria Björklund att hon har beslutat att stänga Raketskolan och att verksamheten flyttar till andra lokaler.
Exakt hur det ska gå till är dock oklart.
”Det kan bli så att lokaler som från början inte är tänkta för utbildning måste nyttjas, och då får vi anpassa oss och lokalerna efter det” uppger kommunen enligt Aftonbladet.
Skolan har en lång historik av organisatoriska problem och Skolinspektionen började sin tillsyn redan våren 2022. Vid en uppföljning fick skolan böta 600 000 kronor. Nu visar en uppföljning att skolan misslyckats med att åtgärda problemen – och att de skaffat sig nya. Om inte skolan åtgärdar bristerna före juni i år måste de betala en miljon kronor i vite.
– Det är ju naturligtvis allvarligt att de inte har rättat bristerna trots att vi har påtalat dem vid upprepade tillfällen under två år, säger Joakim Blomberg, enhetschef vid Skolinspektionen.
Enligt honom har skolan hävdat att mögelproblemen gör det svårt att lösa de andra problemen.
– De menar att problemen hänger ihop och att det påverkar rekryteringen av nya lärare. Vi tycker att de bör kunna åtgärda de här bristerna som är allvarliga och påverkar förutsättningarna för eleverna.
Kommunen medger samtidigt att det är svårt att rekrytera lärare.
– De uppger inte bara mögelproblemen i sig utan även de mer generella problemen kring att kunna rekrytera lärare och personal till skolan, och till Kirunas skolor i stort. LKAB som är deras stora privata arbetsgivare rekryterar lärare till gruvan och de uppger att det är svårt att få in lärarkompetens utanför kommunen.
Skolinspektionen skriver i sin rapport att det råder ”brister inom områden som är centrala för elevernas förutsättningar att nå målen för utbildningen och även för att upprätthålla rättssäkerhet och likvärdighet”.
Nya Raketskolan har bland annat haft problem med att eleverna inte får undervisning i alla ämnen. När det gäller musik och idrott och hälsa har eleverna bara fått ett fåtal av de timmar de har rätt till.
I brist på idrottslärare har andra lärare tagit ut barnen så att de ska få ”röra sig då och då”. Elever på mellanstadiet har fått gå hem tidigare i stället för idrott. Skolan har också helt saknat musiklärare under en längre period.