BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Vi har tillsatt alla lediga tjänster. Dels genom att rekrytera egen personal, dels med personal från bemanningsföretaget. Och vi har tillsatt en ny tillförordnad enhetschef på Ifo genom bemanningsföretaget, berättar socialchefen Ewa-Marie Ernlund Svensk.
Ökade kostnader
Fem av tjänsterna är tillsatta av personal från bemanningsföretaget. Det är utbildade socionomer med lång yrkeserfarenhet. Men det blir dyrare för kommunen än att ha egna tillsvidareanställda.
– Visst blir det ökade kostnader och vi jobbar för fullt med att rekrytera personal till tillsvidareanställningar. Men det är inte lätt att rekrytera ny personal så det tar tid, säger kommunchefen Bo Wallströmer.
Han berättar att kommunen planerar att dra ned på personal från bemanningsföretaget efter årsskiftet.
– Nästa år räknar vi med att ha högst två anställda genom bemanningsföretaget. Men det beror på hur rekryteringen till tillsvidaretjänsterna går.
Flera förändringar
Och i somras började Sara Jansson att arbeta som verksamhetsutvecklare på Ifo. Hon har sett över socialkontorets verksamhet och arbetssätt. Det har lett till en rad förändringar.
– Det handlar bland annat om mer stöd till personalen och utbildning i system som vi använder. Numera har vi en person som underhåller och uppdaterar systemet som inte är socionom utan har annan kompetens. Men för att den positiva utvecklingen ska fortsätta behövs förstås en anpassad och realistisk budget samt en stödjande organisation och ledning över tid, säger Sara Jansson.
I höst ska även alla kommunens verksamheter få en gemensam reception i kommunhuset. I dag har socialkontoret en egen reception.
– När den gemensamma receptionen införs frigör det arbetstid hos oss, säger Ewa-Marie Ernlund Svensk.
Sara Jansson har även föreslagit att socialtjänsten ska utökas med tre nya tjänster, två familjeterapeuter och en drogterapeut.
– En undersökning med jämförbara kommuner som Norberg och Laxå visar att vi visserligen har hög personaltäthet i Ljusnarsberg, men vi har även fler ärenden.
Hon har också föreslagit att kommunen ska starta en öppenvård.
– För att vi ska kunna jobb mer förebyggande och få kontakt med personer och familjer som behöver hjälp i ett tidigare skede, säger hon.
På kommunkontoret pågår arbetet med kommande budget. Enligt Bo Wallströmer finns det ett förslag på att utöka socialtjänsten med en tjänst 2017 och ytterligare två 2018.
– Men det är politikerna som bestämmer om förslaget går igenom, säger han.
Kommunstyrelsen fattar beslut om budgeten i november, sedan går beslutet vidare till kommunfullmäktige som fattar beslut i december.
Kommunchefen håller med Anna-Karin Nysten om att situationen på socialkontoret har blivit mycket bättre.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Vi ser ljuset i tunneln, säger Bo Wallströmer.
Anna-Karin Nysten var inte med under den tuffa tiden. Hon jobbade tidigare i Ludvika och började att jobba på socialkontoret med missbruksärenden i augusti.
– Jag bor i Ljusnarsberg och kände att jag ville jobba i min kommun.
Hon trivs bra med jobbet, arbetsgruppen och ledningen.
– Det är lätt att få tag på någon av cheferna om jag vill diskutera ett ärende. Det är jättebra stämning bland personalen och jag upplever att jag har hand om färre ärenden här än jag hade i Ludvika, säger hon.