BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Under våren 2015 beslutade Stockholms landstingsfullmäktige att utöka insatserna för att sätta dit plankare. Ett flertal nyheter presenterades: bland annat förkortades tiden som spärrarna är öppna när något har betalat sin resa. Även biljettkontrollanterna, som tidigare hade en serviceinriktad och trevlig attityd mot resenärerna, fick nya riktlinjer. De skulle nu vara mer hårdföra och respektingivande. Dessutom skulle ordningsvakter följa med vid inspektion – eftersom de har rätt att hålla fast personer som försöker fly en bot, en befogenhet vanliga biljettkontrollanter saknar. Det infördes också ett larm som piper om glasdörrarna hålls öppna av någon.
Ny strategi för kontroller
SL menar att bakgrunden till beslutet är att de inte har nått upp till de intäkter som de har kalkylerat med, och att detta beror på plankningen. Enligt SL:s egna siffror åker 25 000 personer varje dag, av totalt 786 000 dagliga resenärer, utan att betala biljetten. Ungefär tre procent alltså.
I slutet av mars 2015 lanserades dessutom en helt ny strategi för kontrollerna. De kallas masskontroller och går ut på att cirka 10 kontrollanter går på transportmedlet och kontrollerar samtliga resenärer. Dessutom följer ordningsvakter eller polis med.
Thomas Silvander, ansvarig för biljettkontrollen på SL, sade då till DN:
”Vi skärper upp och gör förstärkta kontroller enbart inriktat på besvärliga områden där vi vet att det fuskas mycket. Vi tar även med ordningsvakter för att stävja att människor smiter och springer ifrån kontrollerna”
Stora investeringar
Det är dock inte ett nytt fenomen att SL:s ledning vill minska plankandet. Redan 2008 gjordes investeringar för 270 miljoner i helt nya spärrar med 180 centimeter höga glasdörrar. Dessa ersatte de gamla snurrvändorna som fanns innan. Och så tidigt som 1996 uttryckte SL:s ledning en önskan om att minska fusket.
Enligt en artikel i DN 2015 har trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons utryckt att en av hans huvuduppgifter är att få ned antalet plankare i tunnelbanan. ”Jag tror inte att fusket har ökat. Men det är alldeles för omfattande och det skapar berättigad irritation hos betalande resenärer” sade han då. Till P4 Stockholm sade han ”Jag är för att vi skärper kontrollerna och tar i med hårdhandskarna mot fusk och tjuvåkande”.
En som motsätter sig den politik som förs av alliansen mot plankningen är Malin Karlsson från Miljöpartiet. Hon säger att systemet bara drabbar de som betalar för sig och inte minskar plankningen, när ETC Stockholm ringer upp henne.
– Kristoffer Tamsons och Moderaterna säger samma sak hela tiden. Det ska vara hårdare tag. Det ska vara högre spärrar, fler kontroller och högre böter och så vidare och så vidare. För oss är det en självklarhet att man betalar för sig, men Moderaternas politik drabbar de som har betalat, men kommer inte åt fusket, trots tio år av tuffare kontroller. Det blir helt enkelt ingen positiv förändring med de förslag som alliansen har, säger hon.
Hon menar också att spärrarna är ineffektiva och inte lyckas stoppa plankarna, och därför vill Miljöpartiet skrota dem helt.
– Spärrarna känner ju inte av om det är en förälder med barn eller en äldre person med rullator som passerar. Och då är det ju folk som har blivit skadade. Dessutom känner folk sig otrygga när spärrarna riskerar att slå igen och skada dem.
I städer som Berlin, Helsingfors och Göteborg finns det inga spärrar som de resande ska gå igenom, förklarar hon. Hon menar att i och med att Stockholm växer behöver det bli smidigare att åka kollektivt, vilket en öppen spärrlinje skulle bidra till. Att göra stora satsningar på att stoppa plankare har motsatt effekt, och skapar bara mer krångel och oro i kollektivtrafiken.
Som alternativ till de tuffare kontrollerna vill Miljöpartiet i stället se fler tågvärdar och fler biljettkontroller ombord på tågen. Malin Karlsson menar att det är viktigt att personalen i kollektivtrafiken bidrar till ökad trygghet hos resenärerna.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Åker man sent på kvällen eller på natten känns det tryggt om det finns personal i kollektivtrafiken. Vi vill utbilda kontrollanterna så att de kan bemöta trafikanterna på ett bra sätt. Det ska inte vara obehagligt att resa kollektivt, för då kommer fler att välja bilen i stället.
I en intervju med Stockholm Direkt sågade trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons Malin Karlssons förslag om trevligare biljettkontrollanter och sade ”Det här är människor som begår lag- och regelbrott. Brottslingar ska inte mötas av ett leende och en kram, enligt mitt sätt att se det.”
”Har ekonomiska orsaker”
Föreningen Planka.nu är en tankesmedja för nolltaxa i kollektivtrafiken och organisatörer av en böterförsäkring som betalar böter åt medlemmar som åker fast när de plankar. Samtidigt som SL presenterades sitt åtgärdspaket mot plankning i början av 2015 gav de ett uttalande om att kontrollerna inte kommer att stoppa plankandet.
”SL:s ordförande Kristoffer Tamsons har i dag gått ut med att det ska vara hårdare tag mot plankare. Antagligen försöker han ta bort fokus från de höjningar av avgiftstrycket som han och Moderaterna planerar efter sommaren. Men åtgärderna lär inte få någon större effekt. Hur kan vi vara så säkra? Därför att det inte är den första gången som det tas i med ’hårdhandskarna’. Faktum är att plankningen har ekonomiska orsaker och ökar tillsammans med biljettpriserna. För att ingen ska behöva planka så borde vi införa nolltaxa.” skrev Planka.nu då.
Det till synes förlorade kriget mot plankarna lär fortsätta, eftersom inget hittills har tytt på att det går att stoppa eller på att majoriteten byter bana. Och resenärerna får fortsätta köa vid de höga spärrarna.