– Vi fick tre barn förra december, förklarar Andreas Sjöstrand och skrattar när han inser hur det kan tolkas.
– Ja, alltså inte vi utan några av medlemmarna i Taket.
Samtidigt är det kanske inte så konstigt att han säger just så. Taket är tänkt att vara lite av en jobbfamilj. En plats där man kan känna sig trygg och hemma, fast på jobbet.
Vanligt dela kontor
Många frilansare av olika slag väljer att dela kontor med andra. Det kanske lite ovanliga med Taket är bredden på verksamheten. Bland de elva medlemmarna finns skådespelare, bokförläggare, smyckesdesigner, konstnärer, journalister, fotografer med mera. Och det är den bredden man nu bestämt sig för att försöka göra något mer av.
– Många av oss letar ju nya uppdrag i olika omgångar, säger Emanuel Claesson som är Takets talesperson och verksam som illustratör, skådespelare, skribent och filmskapare.
– Vi har många spännande kompetenser under samma tak, och vi har insett att vi kan dra mer nytta av det genom att gå ihop och leta uppdrag tillsammans.
Andreas Sjöstrand, som är konstnär och även jobbar med marknadsföring, har fått ansvar för att leta projektpengar och stipendier. Andra åtaganden har delats upp medlemmarna emellan.
– Det är ganska jobbigt att hålla på och ”branda” sig själv och jaga uppdrag hela tiden, säger Emanuel Claesson. Det är en styrka att kunna göra det ihop.
Att jobba med kultur eller som kreatör och samtidigt vara egenföretagare kan vara tufft, inte minst ekonomiskt.
– Även om vi jobbar med olika saker brottas vi med samma problem – det är bokföring, jaga uppdrag, man ska få ihop till hyran, säger Andreas Sjöstrand. Att då finnas i ett sammanhang ger väldigt mycket; om man blir tagen på allvar i en grupp, då tar man också sig själv och sitt konstnärskap på allvar.
Vill göra reklam
Kulturföreningen – för de kallar sig kulturförening – Taket har också planer på att ta upp kampen mot mer etablerade byråer inom kommunikation och marknadsföring. Den rågång som tidigare fanns mellan konst/kultur och marknadsföring har blivit mer diffus, menar de.
– Det känns som att det blivit mindre ”fult” bland kreatörer att jobba med reklam, säger Amanda Kallin som jobbar som grafisk designer och själv tidigare jobbat på reklambyrå.
– Byråer kan också ta in kreatörsteam till specifika projekt, och där kan man kanske se potentiella samarbetsområden, säger hon.
Samtidigt som gränsen blivit mer diffus, har konstnären fått högre status i samhället, menar Amanda Kallin.
– Sociala medier har betytt mycket, konstnärer som lyckas skapa sig en plattform där når ut med sin konst på ett annat sätt än tidigare, säger hon.
Till många projekt vill beställaren ha en specifik konstnär.
– Avsändaren har blivit viktigare, säger Emanuel Claesson. Det handlar inte bara om verket utan vad kreatören står för. Avsändaren blir liksom en del av verket. Det tvingar en också att bli en person som visar upp sig.
I det avseendet ser de också en styrka i att jobba tillsammans och gemensamt skapa sig ett namn.
Mer konst syns i Göteborg
Konsten har på senare år blivit mer synlig och tillgänglig än förr, menar Emanuel Claesson.
– Mer konst har flyttat ut från museerna till stadsmiljön, säger han och nämner Borås som exempel.
– De var tidigt ute med satsningar på väggmålningar i stadsmiljön som man också för fram som något som ska kunna locka turister.
Även i stadskärnan i Göteborg ser man mer konst på väggarna. Dock inte så många ateljéer.
– De som styr staden vill gärna ha konsten, men konstnärerna tvingas längre och längre ut från centrum till industriområden och annat. Det är lite motsägelsefullt.
– Det är ju så gentrifieringen fungerar, säger Andreas Sjöstrand. Konstnärer och andra kreatörer tar över ett område, skapar värden som gör att folk med pengar kommer in – och sen knuffas kreatörerna bort därifrån.
”En levande organism”
Just problemet med att få tag i en lokal var något medlemmarna i Taket fick kämpa med när de tvingades lämna sina tidigare lokaler vid Järntorget.
– När vi letade nya lokaler hade vi ganska specifika krav, men bemötandet vi fick från fastighetsägare var ibland rätt konstigt, lite klappa på huvudet-mentalitet. ”Du som är konstnär, du kan väl stå lite var som helst i en källarlokal med ditt staffli, det är väl inte så noga” liksom, säger Emanuel Claesson.
Sedan ett drygt år tillbaka har Taket landat i lokalerna i Majorna. Föreningen är konstant, men medlemmarna byts ut då och då. Ett fåtal är kvar sedan starten 2013.
– Vi är ju inte ett företag, utan mer en levande organism, säger Emanuel Claesson.
Och arbetet med att göra fler jobb gemensamt fortsätter. Emanuel Claesson och konstnären Lovisa Sköld har just landat ett uppdrag, ett konstprojekt för en institution säger han lite hemlighetsfullt. Och nämner att kollegan Patrik Svensson, som är digital illustratör, skapar affischer och gör illustrationer för internationella magasin.
– Folk sitter här och gör jättestora grejer, och så är det ingen som berättar om det, säger Emanuel Claesson. Det måste vi ju ändra på.