– Det visar med smärtsam tydlighet hur insyltade vi alla är i Putins vidriga krig. Det visar också på vikten av att vi så fort som möjligt måste göra oss oberoende av fossila energikällor överlag och i synnerhet från Ryssland, sa Jens Holm (V) då.
Dagens ETC kan nu avslöja att de höga importnivåerna fortsatt även efter krigets början.
Miljöpartiet vill därför ge Swedavia i uppdrag att omedelbart få bort allt ryskt flygbränsle från svenska flygplan och flygplatser.
I mars i år kom hela 73 procent av all importerad flygfotogen, den typen av bränsle som används till större flygplan, från Ryssland.
Under mars månad importerades samtidigt en ovanligt hög andel flygbensin, som används till mindre flygplan, från andra länder än Ryssland, vilket gör att den den totala andelen importerat flygbränsle från Ryssland blir 49 procent.
Kritiserar regeringen
– Låt mig vara väldigt tydlig: Svenskarnas flygresor ska inte finansiera Putins krig. Miljöpartiet vill därför ge Swedavia i uppdrag att omedelbart få bort allt ryskt flygbränsle från svenska flygplan och flygplatser. De bör också se över vilka åtgärder som kan minska mängden fossila bränslen som används inom flyget generellt. Varken regeringen eller oppositionen gör tillräckligt här, säger Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi.
Varför svenska företag inte har stoppat importen av det ryska flygbränslet efter invasionen av Ukraina kan enligt Energimyndigheten bero på avtal som skrivits.
– Vad jag vet så brukar det finnas rätt långa kontrakt, så det kan vara så att företag inte haft möjlighet att stoppa leveranser så snabbt men det kan vara intressant att se var flygbränslet kommer ifrån efter EU-blockaden i juni, säger Viktoria Olofsson, statistiker på Energimyndigheten.
Samtidigt är det svårt att veta exakt hur mycket av den importerade flygbränslen som faktiskt används i Sverige.
– Ibland tänker vi att allt vi importerar använder vi i Sverige men det kan ju också finnas företag i Sverige som lägger bränsle på lager för att sedan exportera till andra länder. Sedan har vi produktion med raffinaderier som också producerar flygbränsle i Sverige, säger hon.
Total EU-blockad dröjer
I slutet på maj kom EU-länderna överens om sanktioner mot rysk olja. Det innebär bland annat att all råolja som fraktas med fartyg ska stoppas.
Vi kommer inte att lösa de problem Europas oljeberoende skapar genom att byta leverantör, vi måste minska energibehoven
”Det här täcker omedelbart mer än två tredjedelar av oljeimporterna från Ryssland och tar bort en stor del av finansieringen av deras krigsmaskin”, skrev EU:s rådsordförande Charles Michel i ett uttalande från EU-toppmötet i Bryssel.
Men blockaden mot raffinerade bränslen ska fasas ut under en sex till nio månader lång speriod. Flera miljöorganisationer har påpekat att arbetet för att sanktionera ut den ryska oljan tar alldeles för lång tid.
– Att det inte kommer träda i kraft förrän i slutet av året ger Putin möjlighet att hitta andra marknader för sin olja. Vi kommer inte att lösa de problem Europas oljeberoende skapar genom att byta leverantör, vi måste minska energibehoven, fasa ut alla fossila bränslen och ställa om till ett hållbart energisystem, säger Isadora Wronski, senior strateg på Greenpeace i ett pressmeddelande.
S hänvisar till senaste sanktionspaketet
Socialdemokraterna menar däremot att det senaste sanktionspaketet kommer att göra stor skillnad.
– Omvärldsläget understryker vikten att fortsätta arbetet med att frigöra oss från fossila bränslen överhuvudtaget och rysk energiimport. Det är viktigt att vi står enade i Europa. EU har genomfört de hårdaste sanktionerna i unionens historia. Nyligen beslutade EU om det sjätte sanktionspaketet som inkluderar importförbud av bland annat rysk olja, Samtidigt som vi hanterar nuläget måste vi fortsätta jobba för framtida lösningar som biodrivmedel, skriver energiminister Khashayar Farmanbar (S) i ett SMS.
Dagens ETC har även sökt Moderaternas miljö- och klimatpolitiska talesperson Jessica Rosencrantz som avböjer att kommentera före siffrorna för april och maj blir tillgängliga. Dessa kommer först i slutet av juni.