McDonalds i Västhaga är en av endast två platser där man kan snabbladda bilen i Örebro. Assar Lundin kopplar in sladden i bilens uttag och laddningen liksom debiteringen på två kronor minuten rullar igång.
– Det är bra att de har satt upp den här stolpen. Men det är inte McDonald’s som ska sköta laddinfrastrukturen i Sverige, säger han.
Elbilsägarna Bodil Sundberg och Assar Lundin är nöjda med sitt bilköp men kritiska till bristen på laddningsstationer.
– Det är magert. Som elbilsägare är det lite av en besvikelse att det inte satsas mer på det här. Vi laddar ju hemma, men när man ska åka långt är man beroende av att det finns ett nätverk med snabbladdare, säger Bodil Sundberg.
Räckvidden begränsad
Elbilens akilleshäl är den begränsade räckvidden. Paret kan åka upp till tolv mil med sin bil, men för resor som är längre än så behöver de stanna och ladda längs vägen. Då kan det heller inte ta för lång tid.
– Det sätts upp en och annan vanlig plugg, men de är nästintill värdelösa för att det går så långsamt. De som finns på Mariebergs köpcentrum till exempel. När jag har handlat klart har bilen bara laddat så att det räcker till knappt en mil, säger Assar Lundin.
Varken han eller Bodil Sundberg tror att det räcker med kommersiella aktörers initiativ för att skapa ett fungerande laddningsnätverk. I stället efterlyser de större åtgärder från politiskt håll.
– Marknaden löser inte det här. Det finns inga ekonomiska incitament, tvärtom. Elbilar behöver mindre service vilket varken gynnar mackar, verkstäder eller biltillverkare, säger Assar Lundin.
– Politikerna måste driva på. Titta på Norge. Där kan man åka från nord- till sydspetsen med en sådan bil som vi har eftersom de har ett utbyggt laddningsnätverk. Där har man haft en politik och där exploderar elbilsförsäljningen, säger Bodil Sundberg.
Framgångsrik satsning i Norge
Norge har under lång tid gjort stora satsningar på elbilar med momslättnader, gratisparkeringar, undantag från vägtullar och en kraftig utbyggnad av laddningsstationer. Idag kan grannlandet i väster skryta med att ha mer än tio gånger så många elbilar som Sverige.
Assar Lundin tycker att det är en dålig ursäkt att, som Örebro kommun, hävda att man prioriterar biogasbilar framför elbilar av miljöskäl.
– Vem har sagt att det bara ska finnas ett drivmedel? Man behöver inte ställa dem mot varandra. Biogas är ett bra drivmedel för tunga fordon, men det kommer aldrig att räcka för hela bilparken. Och om elen framställs på ett dåligt sätt så ligger inte felet hos elbilarna.
Vill inte avskräcka
Men trots det dåliga utbudet av snabbladdare är paret noga med att betona att de inte vill avskräcka någon från att göra ett liknande fordonsval.
– Vi är jättenöjda med bilen, den är tyst och rolig att köra. Vi har en annan bil också, men vi slåss om att få köra elbilen, säger Bodil Sundberg.