Lever taxibolagen upp till kommunens krav på rimliga anställningsvillkor och arbetsmiljö?
Den frågan kommer upp på de ansvariga politikernas bord nästa vecka.
Bakgrunden är en kritiserad upphandling av färdtjänst förra året, som innebar att priserna för färdtjänst pressades ytterligare, samt att Taxi Kurir, som inte kräver att bolagets åkare har kollektivavtal, drog hem större delen av marknaden och står tillsammans med dotterbolaget Taxi 020 för omkring 80 procent av färdtjänstkörningarna med personbil i Göteborg.
Att kollektivavtal saknas innebär att chaufförerna kör på provision och inte har någon grundlön. Det innebär i sin tur att de inte är garanterade sjuklön om de är sjuka. Det görs inte heller några insättningar till chaufförernas avtalspension och de har inte rätt till arbetsskadeersättning om en olycka inträffar utanför bilen.
”Inte anständigt”
Anders Meüller säger att hans uppfattning varit att kravlistan i upphandlingen skulle garantera rimliga villkor för chaufförerna. Han är inte nöjd med hur det blivit.
– Vi nyttjar chaufförerna på ett sätt som jag inte tycker är anständigt, säger han.
För att bringa klarhet i läget har färdtjänstförvaltningen nu gjort en utredning kring hur skrivningarna i upphandlingen ska tolkas. Utredaren kommer fram till att allt är i sin ordning, och föreslår att nämnden ska vänta med åtgärder tills det är dags för nästa upphandling om tre år. Men Anders Meüller delar inte den uppfattningen. Han betonar att majoritetsgruppen i nämnden (V, MP och S) inte har hunnit diskutera hur man ska ställa sig till utredningen.
– Men för egen del menar jag att vi bör ställa lite hårdare krav, göra något bestämt mot de entreprenörer som har så usla anställningsvillkor för sina chaufförer. Det är meningslöst att ställa krav på kollektivavtal, men det finns andra saker, försäkringar och pensioner som gäller på den svenska arbetsmarknaden, säger han.
Vill se hårdare krav på åkerier
Också fackförbundet Transport menar att det bör gå att ställa hårdare krav på åkerierna.
– En sån här upphandling bidrar till en undanträngning för de företag som har kollektivavtal och försöker vara seriösa. Nu har det gått så långt att de ifrågasätter om de kan ha avtal, säger Mats Andersson, ombudsman på Transport i Göteborg.
Tomas Andersson, vd på Taxi Kurir i Göteborg, säger att Taxi Kurirs vinnande anbud bara låg 0,2 procent under den största konkurrenten Taxi Göteborg, vilket betyder att det är marknadsmässigt riktigt. Samtidigt påpekar han att färdtjänsten bara står för en del av chaufförernas inkomst.
– De priserna är de mest rabatterade eftersom volymerna är stora, men för oss gäller det att hitta en mix av köruppdrag. Det är mixen av resor som ska göra att det blir bra i slutet av dagen.