BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Om ingen av de sju får över 50 procent blir det en andra valomgång. Den som fick näst flest röster i nomineringsrundan, 20 procent, är den kontroversielle prästen Erik Johansson. Det har väckt oro bland flera personer inom kyrkan som ETC Göteborg har pratat med.
Erik Johansson, som själv är homosexuell men som valt att leva i celibat, var med och grundade föreningen Medvandrarna, som anklagats för att vara en del av den internationella ”exit-gayrörelsen”, en gren av kyrkan som anklagats för att sprida idéer om att det går att bota homosexuella.
”Väldigt bekymrande”
En av Erik Johanssons kritiker är Lars Gårdfeldt, präst som är öppet homosexuell och framstående medlem i Feministiskt initiativ. Han menar att Erik Johansson är så pass kontroversiell att han inte skulle få många röster i andra stift. Men Göteborg har en stark falang av konservativa som stödjer honom. Erik Johansson är själv inte längre med i Medvandrarna, men problemet kvarstår, menar Lars Gårdfeldt.
– Även om han nu svängt så att han inte längre aktivt jobbar med att bota homosexuella så är det väldigt bekymrande att han ägnat så många år åt det. Det innebär att han har en vetenskapssyn som innebär att även när all empiri talar emot ett faktum så är han beredd att strida för det.
ETC Göteborg träffar Erik Johansson på ett kafé nära domkyrkan timmarna innan han ska delta i en utfrågning om hur han skulle arbeta som biskop. Han menar att det inte stämmer att Medvandrarna skulle menat att man kunde ”bota” homosexuella. Det är ett missförstånd som uppstått efter en massiv förtalskampanj mot rörelsen.
– Vi gav möjligheter för människor som upplevde sig illa trängda, både av sitt kyrkliga sammanhang och av den offentliga debatten att sätta ord på sina känslor och tankar i ett tryggt sammanhang utan fördömelse och utan pekpinnar. Människor som levde under oerhört hård press. Jag har inte ett enda exempel på någon som blivit ”botad” från sin homosexualitet därifrån, däremot har jag fortfarande kontakt med en del av de människorna. De uttrycker stor glädje över att de där kunde få vara sig själva för en stund.
Men ni förespråkade celibat som metod?
– Vi hade vår utgångspunkt i den bibeltolkning som den stora majoriteten av världens kristna står för: Att bibeln är guds ord, att äktenskapet är ämnat för relationer mellan man och kvinna och att sexualitetens plats hör hemma i äktenskapet och att det där finns något gott i det. Den som, inklusive jag själv, inte funkar i den settingen kan också få erfara att man inte behöver trycka sig i en sexuell relation – utan man har goda möjligheter att leva ett fullvärdigt liv även som ensamstående.
Två paradoxala linjer
Svenska kyrkans tolkning av bibeln skiljer sig från den tolkning som många andra kyrkor förespråkar, och som Erik Johansson framhåller i sin argumentation. Bland annat tillåter svenska kyrkan att homosexuella får gifta sig och att homosexuella tillåts vara präster och diakoner. Det beslutades på kyrkomötet 2009. Samtidigt som beslutet att gå i en liberal riktning fattades sa också kyrkan att även den konservativa strömningen fortsatt var välkommen. Det framhåller Erik Johansson som svar på kritiken mot hans konservativa syn på äktenskapet.
– Det är det paradoxala i svenska kyrkan: Den står för två olika linjer. Både den som förespråkar könsneutrala äktenskap och den som menar att äktenskapet bara är för man och kvinna. Och båda är sanktionerade av svenska kyrkan.
Skulle du säga att den liberala falangen misstolkar guds ord?
– Ja, det menar jag. Jag menar att det är en feluppfattning och att man vrider bibeltexten på ett sätt, gentemot bibeltexten självt, som är oschyst. Jag menar att det är en konstig tolkning. Men folk får läsa som de vill och jag har inget monopol på den texten.
– Att jag fått så pass stort stöd i nomineringsvalet visar att det uppenbarligen finns de som stödjer min teologi, för det är ju ingen hemlighet vad jag tycker.
En av de frågor som de ETC Göteborg talat med är oroad över är hur Erik Johansson, om han blir biskop, skulle agera gentemot en öppet homosexuell prästkandidat som inte lever i celibat. En präst i svenska kyrkan har rätt att vägra viga homosexuella par, men samma rätt finns inte för en biskop när denne ska prästviga en person.
Skulle du prästviga en homosexuell person som inte lever i celibat?
– Det beror väldigt mycket på. För att bli godkänd som prästkandidat och så småningom bli vigd som präst är det väldigt många olika kvaliteter och kunskaper och personliga egenskaper som ska vägas in. Därför blir det väldigt märkligt om jag ska sitta här och ge någon form av carte blanche för alla som lever i en homosexuell relation.
Men om vi säger att vi har en kandidat som lever upp till alla andra krav, men som lever i ett homosexuellt förhållande. Vad gäller då?
– Där skulle jag vilja föra ett resonemang med både den personen men också med domkapitel och andra om vad det speglar för bibelsyn, hur ställer sig personen till att betjäna kyrkan eller är den här samkönade relationen som är det viktiga att legitimera? Vilka är bevekelsegrunderna?
Det kan vara ett hinder för att bli präst om man lever i en homosexuell relation?
– Överhuvudtaget kan prästkandidaters samlivsrelationer vara ett hinder för prästvigning. För en präst ska inte bara intellektuellt utan med hela sin livsföring vittna om Jesus Kristus och vara föredöme och förebild för församlingen och i både ord och handling peka mot Jesus. Det försvåras genom en samkönad relation. Jag säger inte att det behöver vara omöjligt, men definitivt försvårande.
– Det är ingen hemlighet att jag kommer vara mer ifrågasättande mot personer som lever i homosexuella relationer än vad man är i andra stift. Men jag menar att det måste tillåtas att ett stift kan representera den konservativa linjen i kyrkan och om jag blir biskop kommer det inte att förändra svenska kyrkan i stort. Det kommer finnas möjlighet att bli prästvigd utan ifrågasättande i andra stift. Men då vet jag att de som förespråkar min linje blir minst lika ifrågasatta i de andra stiften. Kan det inte behövas en slags balans i svenska kyrkan?
Så ditt mål är att få representera den konservativa linjen som Biskop?
– Ja, precis.