– Mina studenter, unga vuxna allihop, blir chockade över hur de beter sig i sina oerhört grabbiga och lätt sexistiska reklamfilmer, säger Mats Wallin, retailexpert och lärare i etisk hållbarhet på Företagsekonomiska institutet.
Med flera decenniers erfarenhet från detaljhandeln är Mats Wallin tveksam till att Joe & the Juices strategi håller i längden. Problemet enligt honom är att deras kritiserade framtoning tycks vara en del av företagets värdegrund, något som han tror kommer att straffa sig.
"Inget nytt"
Trendexperten Stefan Nilsson är däremot inte alls säker på att strategin behöver vara misslyckad i längden. Tvärtom tror han att den gamla devisen "all PR är bra PR" träffar mitt i prick.
– Att sälja drycker med sex är inget nytt. Det relativt nya är att det är killar som förytligas. Vi lever i en Samir & Victor-tid, ytan har blivit en del av vår personlighet. Det är okej för killar att göra karriär på att supa och gå runt halvnakna, se bara på Paradise Hotel, säger han och får medhåll av Mats Wallin.
– Vi lever i en sexistisk tid. Se bara på Donald Trump. Någonstans är det här i samma härad som hans övertramp och ett tecken på någonting osunt, säger han.
När Dagens ETC per mejl får svar från Joe & the Juices Sverigechef Kasper Borst medger han att det är "tråkigt att det uppstått en del negativ publicitet" men vill hellre prata om "allt det positiva" som Joe & the Juice är.
– När de svenska konsumenterna får en möjlighet att själva uppleva Joe & the Juice så kommer deras mottagande att bli lika positivt som i resten av världen, skriver han och lägger till att ilskan de mött bygger på en kombination av "missförstånd och feltolkningar".
Anställer bara män?
Huruvida det är ett missförstånd att Joe & the Juice motsätter sig drägliga, svenska löner – kedjan vägrar teckna kollektivavtal om de inte också får skippa ob-tillägg – förblir oklart eftersom Kasper Borst blir svaret skyldig. Däremot påpekar han att de i Danmark, där de tecknat kollektivavtal, kommit överens med facket kring förmåner till anställda.
Kedjan har också kritiserats för att avsiktligt bara anställa män, vilket om det stämmer skulle kunna vara grund för ett diskrimineringsmål enligt Clas Lundstedt på Diskrimineringsombudsmannen – "om någon blir avvisad på grund av kön så ja".
– Vi uppmanar alla som inspireras av Joe & the Juice, oavsett kön eller bakgrund, att söka sig till oss, säger Kasper Borst.
På frågan om inte kvinnor möjligen kan bli avskräckta av företagets image eller om denna skulle kunna tonas ned för att locka fler av det motsatta könet upprepar Kasper Borst att alla är välkomna till företaget.
– Här kan man hänga, uppleva våra juicers höga energi och ta del av den kreativa och inkluderande miljön vi tillsammans skapar varje dag, skriver han i mejlet.