Tänk att det bara är att ringa ett nummer och trycka "1" och vips så ringer inga telefonförsäljare! Sådan lättnad har hundratusentals svenskar känt sedan 1999 när Nix-registret sjösattes.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Det kan ses som en klassisk svensk kompromisslösning. Säljbranschen har genom Nix – en ideell förening styrd av tio branschorganisationer – själva tagit ansvar för att du som konsument ska kunna undvika säljsamtal. Varför? Ett skäl har varit att slippa hårdare svenska lagar.
Men nu kollapsar samförståndet. Konsumentverket, som har samarbetat med Nix-registret, har genomfört undersökningar där de säger att nästan samtliga tillfrågade sa att de inte vill bli kontaktade via telefon av företag de inte redan är kund hos och majoriteten tyckte att det är lätt att bli vilseledd.
Handel med uppgifter
Det är internet, sociala medier och handel med dina uppgifter som ställt till det. Enligt Konsumentverket blir det exempelvis allt vanligare att "konsumenter lockas att delta i olika tävlingar eller tester på internet. Vad många inte vet är att detta ofta är ett sätt att få konsumenter att gå med på att bli uppringda av telefonförsäljare".
Detta har rivit upp den konflikt som Nix en gång slätade över. Konsumentverket har återgått till detta krav: konsumenten ska själv på ett tydligt sätt säga vilka företag man vill ha samtal från. Nix-registret vill göra tvärtom: konsumenten ska markera de företag man inte vill ha samtal från. Annars ska det vara fritt fram.
Regeringens ansvar
– Vi har sedan länge förordat skriftlig avtalsbekräftelse vid telefonförsäljning och det finns ett utredningsförslag från 2015 på regeringens bord med just det förslaget, skriver Konsumentverkets generaldirektör och konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.
– Det är nu hög tid att konsumenterna får ett fungerande skydd mot problemen som är förenade med telefonförsäljning.