När reskassan ersatte SL-remsan 2013 introducerades nya tyngre kortläsare, för att kunna ta betalt av de nya korten. Sedan dess har rapporterna om arbetsrelaterade skador hos konduktörerna ökat och Arbetsmiljöverket stoppade viseringen av biljetter, innan en ny kortläsare introducerades.
Ellinor Zetterqvist har jobbat som konduktör på Roslagsbanan i tolv år och är skyddsombud. Nu är hon rädd att förlora jobbet när SL och Arriva vill ersätta konduktörerna med stolpar. På dem ska resenärerna själva läsa av sina kort och betala med reskassan. Hon tror att planerna på att ta bort konduktörerna bottnar i besparingskrav.
– Jag misstänker att detta handlar om ekonomi. Tillverkaren av kortläsaren har tagit fram tekniska lösningar som skulle eliminera de här problemen med arbetsskador. Men Arriva vill inte kännas vid de dokumenten och förnekar kännedom om sådana lösningar, säger Ellinor Zetterqvist.
”Skapar trygghet”
Hon berättar att konduktörerna gör mycket mer än att visera biljetter.
– Vi bidrar med trygghet på tågen, hjälper passagerare på och av och hjälper tågförarna med uppsikten över resenärerna. Stökiga ungdomsgäng kan lätt bli provocerade av väktare, när vi säger till dem blir det inte samma motreaktion. Och så länge vi håller koll på passagerarna blir det mindre klotter, nedskräpning och skadegörelse, säger Ellinor Zetterqvist.
”Jagar kostnader i panik”
Thomas Hedenius, kommunikationsdirektör på Arriva, menar att företagets motiv enbart grundar sig på omtanke om arbetsmiljön för personalen. Några dokument om tekniska lösningar och utveckling av kortläsaren säger han sig inte känna till.
PO Fällman, ombudsman på Seko, säger att facket har varit kritiska till Arriva ända från första början.
Arriva vann upphandlingen av lokalbanorna, som var uppdelad i två block, med anbud som låg 33 respektive 24 procent under den närmaste konkurrenten.
– Ingen förstod hur de hade räknat. I år har deras huvud-ägare Deutsche Bahn fått skjuta till 740 miljoner kronor för att hålla bolaget vid liv. Arriva jagar kostnader panikartat just nu och SL försöker att dölja sitt misstag, säger han.
Förutom arbetsmiljöfrågan har borttagandet av konduktörerna motiverats med att de enbart hinner kontrollera 60 procent av resenärerna. Betalningsstolpar och spärrar på perrongerna skulle alltså öka intäkterna menar SL.
– Det där är rent nonsens. Någon sådan utredning finns inte, säger PO Fällman.