Men det är ett förstahandsval stark präglat av vilket kön man har.
Statistiken över den preliminära antagningen för regionen visar att många av de program som leder till ett jobb inom ett yrke som traditionellt associeras med det ena av könen också har en extremt kraftig överrepresentation av just det könet.
De program där könsuppdelningen syns tydligast är VVS-och fastighetsprogrammet och El- och energiprogrammet, där hela 98 procent av de preliminärt antagna är pojkar samt hantverksprogrammet där 95 procent av de sökande är flickor, humanistiska linjen med 91 procent flickor och vård- och omsorgsprogrammet med 76 procent flickor. Även många andra linjer har en liknande fördelning mellan könen, med några få undantag – Ekonomiprogrammet, Handels- och administrationsprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet och Restaurang- och livsmedelsprogrammet har alla en jämn fördelning av kön på de sökande.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Liten förändring sedan 2010
Några av programmen har förbättrat sin könsfördelning sedan 2010, visar en jämförelse ETC Göteborg gjort. Barn- och fritidsprogrammet har gått från att ha 82 procent flickor till 62 procent flickor och 38 procent killar. Även omvårdnadsprogrammet har förbättrats något, från 19 procent pojkar till 24 procent pojkar. Men i övrigt har väldigt små förändringar skett under de senaste sju åren.
Mia Heikkilä är forskare inom genus- och jämställdhetsutmaningar för skolor. Hon menar att kraftiga skillnader mellan könen på utbildningar kan leda till att utbildningen inte blir likvärdig utan färgas av det kön som är i majoritet. Dessutom förstärks en uppdelning mellan könen.
– Uppdelningen i vi och dem förstärks och det i sin tur förstärker könsuppdelningen på arbetsmarknaden, säger hon.
I förlängningen blir konsekvensen att vi fortsätter att reproducera tron på att kvinnor och män är olika väl lämpade för olika slags arbetsuppgifter.
– Det här är ju gammal barlast utifrån att vi tidigare på riktigt trodde att kvinnor och män är olika bra på olika saker. Där har vi utvecklat ny kunskap som visar att det inte är fallet. Sedan har vi en gymnasieskola som utifrån de program den har kan uppfattas förstärka könsuppdelningen, eller, ännu hellre, riskerar att reproducera klass genom att alla program inte är studieförberedande.
Mia Heikkilä vill se en förändring i gymnasieskolornas programutbud. Hon menar också att man behöver satsa på jämställdhetsåtgärder i ett tidigare skede.
– Gymnasieskolans program skulle behöva revideras för att minska de strukturella skillnaderna, men sedan behöver skolan generellt fler jämställdhetsåtgärder redan tidigt. De könsuppdelade valen är ju ett specifikt val, ja, men processen att komma fram till att göra det valet är en lång process som pågått under en lång tid. Därför behövs också jämställdhetsåtgärder tidigt och kontinuerligt i utbildningssystemet för att valet sedan när det kommer ska kunna vara så fritt som möjligt och inte bundet till kön och klass.
Jessica Thompson är rektor på VVS-och fastighetsprogrammet på Lindholmens tekniska gymnasium, som är en av de linjer som har en kraftig överrepresentation av pojkar. Hon framhåller att man på Lindholmens gymnasium haft kvinnliga elever alla år, även om de är en minoritet. Hon menar att problemet är större än själva rekryteringen till skolan. Det handlar snarare om kulturela aspekter och hur det sett ut i yrket historiskt.
– Jag kan inte se att vi som skola skulle ha en begränsande effekt. De yrken vårt program leder till är väldigt mansdominerade i sig. Men nu mer finns det några förebilder inom branschen och även på programmet, som har klarat av sina studier på ett bra sätt och som kommit ut i arbetslivet och som är tjejer.
Jessica Thompson menar att man på Lindholmens tekniska gymnasium är väldigt noggranna med att lyfta fram just kvinnliga förebilder inom området, just för att försöka ändra könsbalansen.
– Vi samarbetar till exempel med Teknikcollege, som gör satsningar på kvinnor. Vi vill visa de tjejer som söker att vi har ett visst ljus på dem.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Hon menar att det är intresset snarare än könet som är avgörande för vilken utbildning man ska söka.
– Som rektor försöker jag att vara tydlig med att det inte bara handlar om könet utan att det handlar om intressen, kunskaper och förmågor. Om man vill och brinner för det här ska vi se till att ordna en bra utbildning som man blir anställningsbar igenom.