– Det är ett stort steg att fasa ut torven. Huvudbränslet nu är en blandning av fuktig bark från skogsproduktionen och returflis, en restprodukt som blir över vid annan produktion, och grenar och toppar, säger Anna Lundeen som är miljö- och kvalitetsansvarig på Mölndal energi.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Energibolaget har närmare 115 000 elhandelskunder, 21 000 elnätskunder och 2 000 fjärr-värmekunder. Precis som andra energibolag har de varit beroende av eldningsolja när värme-användningen är som högst under de kalla vinterdagarna. Förbrukningstopparna ska de nu klara av med hjälp av rapsmetylesterolja, RME-olja.
– Vi bygger om oljetankar och rördragning, det är rent tekniska ombyggnationer. Biooljan är inte riktigt lika enkel som eldningsoljan, biooljan behöver till exempel värmas för att inte stelna, säger Anna Lundeen.
De har också placerat en tank med HVO, alltså hydrogenererade vegetabiliska oljor som brukar kallas biodiesel, på sitt område för att deras dieseldrivna arbetsfordon alltid ska ha tillgång till fossilfritt bränsle.
De har etablerat en transportpool med elbilar och cyklar, både vanliga och med batteri.
Det som återstår innan de kan kalla sin produktion fossilfri är att fasa ut alla bensindrivna -företagsbilar och bygga färdigt oljesystemet för att de någon gång mellan sommaren och årsskiftet ska kunna kalla sig fossilfria.
Kostar runt 50 miljoner
Energibolagets driftsansvarige Göran Lundström berättar att konverteringen egentligen startade redan 2009 när den nya delen av Riskullaverket, som eldar biobränsle, byggdes för en miljard kronor. Innan dess användes både olja och kol.
2016 var fortfarande åtta procent av produktionen fossil, eftersom Mölndal energi eldade torv. Efter torvstoppet i juni förra året så minskade den siffran till 0,5 procent. Det är nu den sista halva procenten som ska bort.
– Vi har investerat ungefär 40 miljoner i den gamla pannan för att konvertera från torv till biobränsle. Konverteringen till RME-oljan och att ersätta fordon kommer att kosta någonstans mellan tio och 15 miljoner, säger Göran Lundström.
Prislappen blir någonstans runt 50 miljoner.
Mölndal energi räknar ändå med att det blir en lönsam affär i slutändan eftersom allt fler -kunder nu är mer miljömedvetna.
– Vi har kundkrav som styr att vi måste ha produkter att sälja som våra kunder vill ha, säger Göran Lundström.
För höga krav
Men omställningen gäller i dagsläget enbart produktionen, inte externa aktörer som exempelvis leverantörer av bränsle. Göran Lundström berättar att det i dagsläget är för dyrt för Mölndal energi att ställa krav på fossilfritt på leverantörerna och det riskerar att begränsa tillgången på bränsle, men kan bli möjligt om andra större aktörer banar väg.
– Vi har frågat leverantörer hur de ställer sig till att kunna möta sådana krav. Det var lite olika svar, men bedömningen vi gjorde var att vi inte riktigt är där att vi kan sätta det som ett 100-procentigt krav. Det är något vi vill göra på sikt, men det är en omställningsfråga i samhället också, säger Annika Malmberg, miljöingenjör på Mölndal energi.