BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
De har släppt en kortare rapport av sin granskning av visselblåsningen. Den slår fast att de inte kunnat bevisa att några oegentligheter har begåtts, men att de skulle behöva utreda frågan närmare för att verkligen kunna slå fast hur det ligger till. Bland annat vill de få möjlighet att gå igenom en verksamhetschefs e-post och göra en noggrann genomgång av den chefens resor.
En del av anmälningen som BDO har kollat närmare på rör den interna kulturen på Intraservice.
”Av intervjuer framgår att det förekommer att tjänstemän får inbjudningar till julbord, after-work, idrottsarrangemang etcetera från leverantörer. Av intervjuer framgår att uppfattningen är att det finns en medvetenhet och kunskap på Intraservice kring etiska riktlinjer och anti-korruption, och att den generella bilden är att anställda i ledande ställning har kontroll på regler och riktlinjer inom området”, skriver BDO i sin rapport.
Men de skriver också att de vill genomföra fördjupande intervjuer med samtliga 450 anställda vid Intraservice för kartlägga ”medvetenheten kring etiska riktlinjer, hur anställda förhåller sig till leverantörer och förekomsten av erbjudanden om otillbörliga fördelar.”
Kommunen går inte vidare
Men Göteborgs kommun har valt att inte gå vidare med de förslag som BDO lägger.
– Vi gör inget just nu. Det har inte kommit in något nytt som gör att vi kan gå vidare. För att vi ska gå vidare måste det finnas något konkret bakom det här tipset säger In-Anna Knutsdotter, interncontroller på Göteborgs Stad som har ansvar för att samordna kommunens visselblåsarfunktion.
Hon poängterar att utredningen inte är nedlagd utan pausad. Dessutom vill hon avvakta stadsrevisionens rapport som kommer framöver.
– Stadsrevisionen jobbar också med en stor granskning, så vi väntar på vad den visar och på om vi får in några fler tips. De saker som är konkreta och går att belägga har vi inte fått några bevis för. Då kände vi att det inte var rimligt att gå vidare just nu.
Icke-konkreta tips
In-Anna Knutsdotter poängterar att en av de de mest konkreta uppgifterna i tipset, att en chef på Intraservice, fått köpa en motorcykel till underpris, inte har gått att belägga.
– Ofta är tipsen tyvärr okonkreta vilket gör att det är svårt att utreda och belägga dem. Det behövs något konkret som visar att personen till exempel fått en personlig vinning eller något annat oegentligt för att vi ska kunna motivera att fortsätta utredningen. BDO har utrett uppgiften om att chefen fått köpa en motorcykel billigt av en leverantör. Men det var länge sedan personen ägde en motorcykel och den var då inköpt i en fackhandel, inte heller familjemedlemmarna har ägt någon motorcykel. Då går det inte att göra så mycket mer. Men hade utredningen gett napp, då hade vi haft något att gå vidare med.
Väga nyttan och kostnaden
In-Anna Knutsdotter menar också att en av de åtgärder BDO föreslår - en medarbetarundersökning - inte nödvändigtvis lämpar sig bäst att hanteras av just BDO.
– Det kan vara bättre att staden gör det själva. Vi har till exempel redan en process för medarbetarundersökningar där denna typ av frågor kan inkluderas. Att anlita BDO kostar 1400 kronor i timmen och bara den första rapporten tog ca 80 timmar att göra. Vi måste väga både nyttan och kostnaden för att anlita BDO mot andra insatser som vi kan hantera själva.
Men ETC Göteborg har pratat med flera personer på Intraservice som vittnar om en helt annan verklighet än den som BDO har lyckats belägga. De vittnar om nära vänskap mellan anställda på ATEA, som levererade Office-paketet till kommunen, och anställda vid Intraservice. Det handlar också om gratis fotbollsmather och spritfester med öppen bar.
– Vi har ett tydligt regelverk om att vi inte får ta emot ens en lunch av dem vi har ett avtal med. Det är nog det hårdaste regelverket i Sverige. Då blir det väldigt konstigt och reglerna verkar bara gälla fotfolket. För verksamhetscheferna går på pubar och åker på resor. Det blir ingen balans i det. Det är väl det som irriterar folk. (Personen i fråga) springer runt med ATEA på olika event och det är inte så att han smådricker. Han dricker olämpligt oavsett om han skulle stå för det själv eller någon annan, säger en av de personer vi pratar med.
Bjudkvällar
Vid flera tillfällen ska den högt uppsatta verksamhetschefen ha gått på bjudkvällar avsedda för företagsrepresentanter och inte för kommunala tjänstemän. Den uppdelningen finns eftersom just företagarkvällarna är att klassificera som muta.
– ATEA har kundpubar och något de kallar partnerpubar. På de senare bjuder de in leverantörer och andra samarbetspartners. Där är inte kunder medbjudna, utan det är ett annat fokus. Men de har verksamhetschefen också varit med på. Det är för att Göteborgs haft en särställning. Vi har varit ATEA:s, eller kanske är fortfarande, enskilt största kund. Så om chefer velat gå på en fotbollsmatch så har de fått gå på en fotbollsmatch.
Konferenser i USA
Den utpekade verksamhetschefen har, enligt BDO:s rapport, varit avtalsansvarig för ett 60-tal avtal med ATEA mellan åren 2013 och 2016. Totalt har ATEA stått för 16,8 procent av alla inköp som Intraservice gjort sedan 2014. Det motsvarar en summa på över 290 miljoner kronor.
En av personerna vi pratar med vittnar om att resan till Seattle inte var en engångshändelse utan det har skett flera resor där personer i ledande ställning åkt till konferenser i USA samtidigt som det fanns bättre alternativ i Europa. Bland annat ska man 2015 valt att åka till Orlando och gå på en IT-konferens när det samtidigt pågick ett liknande möte i Europa. ETC Göteborg har inte lyckats få uppgiften bekräftad.
– Det finns ju ett symbolvärde i det här. Politiker och tjänstemän åker över Atlanten och går på hockeymatcher för att de tänker: ”åker man till USA så är det ingen som ser oss”. Men de verkar tro att sociala medier inte märks.
En person menar att inköpet av Office-365paktetet är symptomatiskt för hur kulturen på Intraservice är.
– Sättet som inköpet av Office-365 gick till visar att de inte bryr sig om skattepengarna.