BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Även om vi bara har en reguljärlinje så har vi ungefär 7 000 flygrörelser. Och det är många som är beroende av flyget; sjuktransporter, företag som flyger med privatbolag och taxiflyg till exempel. Därför är det viktigt att ha möjligheten att kunna erbjuda en flygplats, tycker Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande.
Logistikplats
Han motiverar även flygplatsens existens genom en hänvisning till att Norrköping under senare år har klivit fram som en logistikplats.
– Det är inte så många kommuner som kan erbjuda både en hamn, flyg och järnväg. Det ska man inte underskatta, att vi kan erbjuda alla fyra trafikslagen med ganska korta avstånd emellan, säger Lars Stjernkvist.
20 miljoner kronor
Att flygplatsen själv skulle dra in de 20 miljoner kronor som kommunen i dag lägger på verksamheten årligen, genom till exempel höjda biljettpriser, ser inte Lars Stjernkvist som ett alternativ.
– Det är ju så att nästan all infrastruktur har samhällsstöd och skulle man förbjuda alla typer av subventioner skulle bara de riktigt stora flygplatserna överleva. Det handlar om konkurrens, om vi skulle höja priserna skulle flygbolagen välja de stora flygplatserna, säger han.
Mia Sköld (MP), ledamot i kommunstyrelsen, håller inte med i den argumentationen.
– Jag kan inte se ett omedelbart behov av en flygplats i Norrköping och framför allt inte på sikt, när vi får bättre järnväg. Just nu subventionerar vi främst charterresenärer och hästtransporter, säger hon och tillägger:
– Dessutom tycker jag att det är rätt korkat att ha tre flygplatser inom 1,5 timmes bilresa. En i Linköping, en i Norrköping och en i Nyköping,
Även om Miljöpartiet är kritiskt till flygplatsen så driver de inte frågan om nedläggning. Vara eller icke vara är inte det viktigaste, finansieringen och användningen av flygplatsen är viktigare. Miljöpartiet efterfrågar därför en grundlig undersökning av flygplatsens faktiska användning, de vill att flygplanen ska använda miljövänligare bränsle och att den ska bära sina egna kostnader.
– Nu subventionerar vi varje biljett med flera hundra kronor. Den utgiften tycker jag kan läggas på biljettpriset i stället, säger Mia Sköld.