Direkt efter att vi ringt upp BRG med frågor kring varför, beslöt de sig för att stoppa annonskampanjen. Det var annonser som upphandlats via en mediebyrå, som via en tjänst från Google hamnat på olika sidor, bland annat den ökända hatsajten Samhällsnytt. Tidigare har även Operan, som också är offentligt ägt bolag fast på regional nivå, stoppat sin annonsering efter att de dykt upp på Samhällsnytt.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Nu har Göteborgs förvaltning för inköp och upphandling och kommunikationsavdelningen på stadsledningskontoret tagit ett centralt beslut att stoppa all annonsering som skett via det sätt som BRG använt – hos samtliga bolag och förvaltningar i Göteborgs stad.
Det handlar om något som kallas Programmatisk display-tjänst. Den vanligaste formen heter Google Adwords, men det finns flera olika varianter. Det fungerar, något förenklat, så att någon som har en hemsida lägger in en annonsruta på sajten, därefter laddas annonser från företag in och sajtens ägare får ersättning per visning. Staden har alltså inte valt vilka sajter deras annonser ska hamna på.
– Vår utgångspunkt är att vi vill ha kontroll på var vi syns. Vi ska inte använda kanaler för information som kan innebära att vår trovärdighet minskar. Med den här tjänsten har vi inte kontroll på var vi syns. Vi kan dyka upp i sammanhang som vi inte själva kan styra över, säger Maria Norberg, kommunikationsstrateg på Göteborgs stad.
Utöver att stoppa annonserna har nu staden kallat till möte med de fyra mediebyråer som man har upphandlat ramavtal med. Med på mötet kommer också förvaltningar och kommunala bolag att vara.
– Jag har bjudit in dem för att se om vi kan hitta en väg framåt och diskutera hur vi ska kunna fortsätta den här typen av annonsering utan att frångå vår utgångspunkt att vi vill ha kontroll över hur och var vi syns. Men tills att vi har gjort det har vi gått ut med det här beslutet, att vi inte ska köpa annonser på just det här sättet.
Vanligt problem
Det är inte bara Göteborgs stad som har problem med den här typen av annonser, menar Maria Norberg.
– Vi är inte ensamma över att fundera över de här frågorna. Jag tror det i hela branschen pågår en diskussion kring det här just nu.
Som ETC Göteborg kunde berätta förra veckan pågår det en kampanj kallad ”sleeping giant” där man upplyser företag om att deras annonser synts på hatsajter och uppmanar dem att stoppa annonserna. Tanken är att minska annonsintäkterna för den typen av sajter.
Har ni inte känt till att annonser kan hamna lite vart som helst tidigare?
– Jag ska i ärlighetens namn säga att vi inte visste att det kunde dyka upp på det här sättet. Det blev också tydligt för oss att mediebyråerna jobbar på lite olika sätt. Vi behöver nu träffa våra leverantörer för att prata om hur de kan tillgodose det behovet vi har: Att vi ska ha kontroll på vart vi syns.