BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Vi hade ingen aning om att den fanns där, sa BRG:s presschef Bengt Kjellin när ETC Göteborg ringer upp för att fråga varför annonsen syns på sajten. Han ber dock att få återkomma.
Tjänst från Google
När han gör så uppger han att anledningen till att annonsen dykt upp på Samhällsnytt är att företaget köpt annonsering via en mediebyrå, som staden upphandlat sedan tidigare. De i sin tur har använt sig av en annonseringstjänst från Google, där annonserna hamnar på olika sajter som anslutit sig till systemet. Annonsen i fråga rör ett tillväxtprogram, och Bengt Kjellin uppger att de tagit hjälp av en mediebyrå för att nå ut till personer som skulle tänkas vara intresserade.
Genom att välja en av stadens upphandlade byråer, och genom att ställa upp tydliga krav på vilka som ska nås av annonsen – man har valt personer från Västra Götalands län och Kungsbacka och olika kriterier kring småföretagande – hoppades man vara säker på att veta hur annonserna visades.
– Vi trodde därför att det var kvalitetssäkrat, men det är ju helt uppenbart att så enkelt var det inte. Därför har nu vi valt att pausa hela kampanjen. Vi måste gå in och kolla noggrant på det här. När vi gör annonsering vill vi att det ska komma upp på ställen där det är relevant för den målgrupp vi riktar oss mot.
Nu är alltså all annonsering genom mediebyrån tillfälligt stoppad. Bolaget ska se över hur de ska gå vidare och utesluter inte att sluta använda sig av annonser via Google.
– Vi kommer gå igenom den här marknadsföringsformen och sedan kommer vi ta ett beslut om det överhuvudtaget är möjligt för oss att använda den på det här viset.
Uppmanas ändra inställningar
Just nu pågår en kampanj, kallad Sleeping Giants, där privatpersoner uppmanar företag vars annonser dyker upp på olika hatsatjer att ändra sina inställningar hos Google, för att minska finansieringen till den typen av sajter. Kampanjen började i USA och riktades mot sajten Breitbart, men har nu spridit sig till Sverige.
Tidigare har företaget Linas Matkasse valt att sluta annonsera på just Samhällsnytt, vilket ledde till att läsare av webbtidningen gav den låga omdömen på olika sajter och hotade med bojkott av företaget. Samhällsnytt hävdar att Linas Matkasse ger sig på yttrandefriheten genom att försöka minska Samhällsnytts annonsintäkter. Linas Matkasse har slagit ifrån sig anklagelserna och skriver i ett brev till DN: ”Det vi kan kommentera är att Linas Matkasse under de senaste dagarna i sociala medier felaktigt beskyllts för att vara emot yttrandefrihet. Företaget Linas Matkasse har ingen politisk inriktning, vi står för yttrandefrihet och tycker att mångfald är bra.”
”Medvetna om var vi syns”
BRG är inte det enda Göteborgsbaserade aktören vars annonser dykt upp på Samhällsnytt. Hagabadet blev uppmärksammade på att så är fallet via Twitter och svarade snabbt: ”Vi har varit i kontakt med vår webbyrå som åtgärdat detta. Tack för att du/ni gjorde oss uppmärksamma på det.”
Tidigare har även Göteborgsoperans annons hamnat där, på samma sätt som BRG:s. Det har gjort att Operan helt och hållet valt att sluta använda den typen av annonsering.
– Okej, vi mister en del platser där vi sett att folk har intresse för oss, och det är en nackdel. Men fördelen är att vi hela tiden kan vara medvetna om var vi syns någonstans, säger Marie Branner, presskontakt på Operan.