– Plus 65-kortet är vad vi burkar kalla ”generell välfärd” – det betyder att det omfattar alla i gruppen över 65 år. Det finns ingen behovsprövning eller något sådant, säger han.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Johan Nyhus berättar att, när rabatten infördes, fanns det diskussioner om att inkludera sjukpensionärer i rabatten. Men det visade sig inte vara möjligt att få tillgång till försäkringskassans register.
Föll på försäkringskassan
– Det innebar att vi inte kunde säkra upp att personerna fick sin rabatt, vi kunde inte veta vem som hade sjukpension helt enkelt. Och det var det som det föll på. Men vi hade en tanke om att även den gruppen skulle inkluderas. Det var byråkratin som satte hindren och det är alltid tråkigt. Men vi fick dra linjen där för att det skulle fungera överhuvudtaget, säger han.
I dagsläget finns det inte ekonomi till att utöka plus 65-kortets omfattning ytterligare, menar Johan Nyhus. Kostnaden är redan hög för kortet, säger han.
Men många över 65 år jobbar fortfarande och har god inkomst, samtidigt som de med sjukersättning har väldigt lite pengar att röra sig med. Vore det inte rimligt att reformera systemet för att göra det mer rättvist?
– Då är det viktigt att komma ihåg att det finns de generella välfärdssystemen som gäller för alla. Oavsett vad man har för inkomst har man det här stödet. Sen finns det individuella bidrag och stödsystem när man är sjuk till exempel. Plus 65 är en generell instats. Skulle vi lägga till en behovsprövning så ökar administrationen. Det blir en väldigt krånglig process och då känner jag att vi går in i något annat än vad plus-65 kortet var tänkt att vara.
Färdtjänst för vissa
Johan Nyhus framhåller också att de som har rätt till färdtjänst också omfattas av plus-65 kortet, eftersom det redan skett en behovsprövning när färdtjänsten har tagit beslut om stöd. Men det omfattar inte alla med sjukersättning.
– Det var en reform vi införde, eftersom vi redan gjort bedömningen.
Johan Nyhus menar att han har förståelse för att personer med sjukersättning upplever situationen som orättvis.
– Men det har varit svårt att få till det helt enkelt.