BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Men en morgon, den 30 november förra året, fick de läsa i tidningen att Socialdemokraterna gjort, vad facket själva valt att kalla, en 180 graders vändning i frågan. Ann-Sofie Hermansson, Socialdemokraternas främsta företrädare i Göteborg, och Johnny Magnusson, Moderaternas regionordförande, hade bakom lyckta dörrar kommit överens om en avsiktsförklaring. I korta drag betyder den att regionen tar över 15 procent av det kommunala bolaget som driver spårvagnstrafiken i Göteborg och de depåer som finns. Men i förlängningen kan det öppna för privata aktörer, varnar nu facket.
”Vi har haft noll inflytande”
– Det var som att vi satt här och väntade på en julklapp, men sen fick vi en käftsmäll istället, säger Daniel Holst som är skyddsombud och jobbar på banteknik på Göteborgs spårvägar. Han är klädd i sin brandgula overall när ETC Göteborg träffar honom och hans kollega Victor Mårtensson, som jobbar som elektriker vid depån i Majorna, vid spårvagnskorsningen på Järntorget.
De båda vittnar om att medan processen med alternativ A, som nu alltså är skrotad, pågick fanns det ett hopp på arbetsplatsen. Det kändes som att den utveckligen de ville se, att kommunen tog tillbaka driften av all kollektivtrafik, var på väg att bli verklighet. Men så blev det alltså inte.
– Det kändes som att de hajat vad vi menat och det fanns ett hopp bland de anställda, säger Daniel Holst.
Hur känner ni att det fackliga inflytande varit under den här processen?
– Eftersom vi fick veta om beslutet genom tidningen kan man ju säga att vi haft noll inflytande över det. Det gör att det här beslutet riskerar att distansera Socialdemokraterna från oss arbetare, säger han vidare.
Därför planerar nu arbetarna vid spårvägen att ta strid mot beslutet. På torsdag kommer de att samlas utanför fullmäktige för att protestera mot planerna.
– Vi vill behålla spårvägen inom stadens regi, och därför vill vi nu stoppa den här försäljningen, säger Victor Mårtensson bestämt.
Oro över maktförskjutning
Facket listar en serie invändningar mot planerna. Bland annat varnar de för att kommunen genom att sälja av kontrollen över Spårvägen till regionen förlorar möjligheter att påverka resandet. Daniel Holst jämför med situationen i Stockholm, där det är olika politiska majoritet i region och kommun.
– När kommunen ville öka resandet med tunnelbanan sa regionen nej, och då kunde de inte driva den politik som de ville. En sån situation kan vi också hamna i.
Man är från fackets sida också oroade över att makten förskjuts längre bort från de anställda om förslaget blir verklighet.
– Man skapar en enorm byråkratisk kollos, som kommer att öka avståndet från oss på golvet till ledningen. Vi tror mer på närhetsprincipen och att kommunen ska ha makten att bestämma över spårvägen.
Facket har sammanträtt med ledningen för Socialdemokraterna, bland annat Ann-Sofie Hermansson, för att försöka få partiets ledningen att ändra åsikt i frågan.
– Men signalerna och svaren som vi får är att ”ni vet väl själva hur svårt det är att förhandla? Man kan inte få igenom allt.” Det känns väldigt konstigt att få ett sånt svar när vi varit helt inställda på alternativ A, säger Daniel Holst.
Finns två vinster
Ann-Sofie Hermansson är medveten om den kritik som framförs mot henne från kommunal. Men hon hävdar att Alternativ A inte var möjlig att få igenom, eftersom regionsstyrelsen inte alls var med på det tåget. Därifrån ville man istället se Alternativ B, som innebar att allt skulle upphandlas.
– När tjänstemännen kom tillbaka och sa att det här löser vi inte, då fick jag och Johnny Magnusson förhandla fram en kompromiss. Då är det ju inte Alternativ A som regionen kommer att välja, och det är viktigt för mig att det inte blir upphandling av trafiken.
Hon framhåller att det finns två vinster med uppgörelsen, som hon ser det.
– För mig är det viktigaste att Göteborgs spårvägar säkras för överskådlig framtid och det känns helt rätt att bolaget fortsätter att köra spårvagnarna här. Men det är också viktigt att depån på Ringön, som är jätteförsenad, kommer igång, vilket blir fallet med det här förslaget.
Vad tänker du kring att facket, som är en så stark del av den socialdemokratiska rörelsen, inte verkar vara med dig här?
– Det är ju absolut viktigt för oss att de ska vara med. Jag för diskussioner med dem och kommer fortsätta att göra det. Men så är det, ibland kommer man inte till samma slutsats. Det här är en avsiktsförklaring, sen ska det skrivas skarpa förslag. Det kommer att ta några år och under den tiden ska vi hålla diskussion med facket. Jag tror att vi kommer hitta bra lösningar ihop med dem.
De två spårvägsarbetarna framhåller att den politik som nu drivs går i motsatt riktning mot den utvecklig de ser i flera andra städer.
– Många väljer att göra tvärtom. De börjar ta tillbaka driften till kommunen, så att den hamnar närmare de anställda. Men nu går Göteborg åt motsatt håll, och det måste sägas att det är en omodern politik, säger Daniel Holst.