Vid årsskiftet startade Kommunalmedlemmar på Göteborgs spårvägar lokala arbetsplatsklubbar. De ville ha större inflytande och sköta förhandlingar med arbetsgivaren själva, något de menade att de hade rätt till enligt ett kongressbeslut 2016. Men den regionala avdelningen Väst höll inte med och därför gick spårvagnsförarnas lokala fackliga företrädare igår ut i strejk – inte mot arbetsgivaren, utan mot Kommunal. Under strejken skulle inget fackligt arbete uträttas.
Idag skulle de ha fått sällskap av tekniksidan, som sköter service och underhåll. Men nu har samtliga strejkare blivit av med sina fackliga uppdrag, enligt ett beslut av förbundsstyrelsen.
– Vi har fått besked att vi samtliga har skiljts från våra fackliga uppdrag med omedelbar verkan. Vår strejk orsakar ilska på förbundet och Kommunal Väst som menar att den kommit olägligt i och med att vi håller den samtidigt som årskongressen pågår i Stockholm, säger Anakin Ljung som varit strejksamordnare.
Han anser att de ombud som är anställda för avdelning Väst är rädda för att bli av med sina jobb om förhandlingarna istället sköts lokalt.
Ordföranden: Går långt tillbaka
Enligt Anna Skarsjö, ordförande för avdelning Väst, går konflikten lång tillbaka. Kongressbeslutet från 2016 ger inte de lokala arbetsplatsklubbarna lika långtgående förhandlingsmandat som de strejkande fackombuden anser, menar hon.
– Vi har inte den möjligheten inom Kommunal. Det är något som man inte kan förändra om man inte driver det i kongressen. Men istället har man valt att gå ut i facklig strejk och lämna medlemmarna och arbetsplatsen att sköta sig själva.
Anna Skarsjö säger att förbundsledningen åkt ner för att förklara vilka befogenheter de lokala arbetsklubbarna har och att avdelning Väst bjudit in de lokala företrädarna till möten för att lösa situationen. Men enligt henne har de inte velat delta i mötena. Dessutom har de ombud som gått ut i strejk använt hot mot medlemmar som inte håller med dem, vilket har skapat arbetsmiljöproblem. Det har i sin tur lett till att Göteborgs spårvägar dömts till vite av Arbetsmiljöverket, eftersom arbetsgivaren inte har löst situationen.
”Måste kunna motivera avstängningarna”
Enligt Anakin Ljung stämmer det dock inte att de lokala fackombuden inte varit på mötena. Han menar också att arbetsmiljösituationen på Göteborgs spårvägar inte är kopplad till den övriga konflikten.
– De måste kunna motivera avstängningarna på något sätt utan att hänvisa till den fackliga strejken.
Är det samma personer som är inblandade i arbetsmiljökonflikten och strejken?
– Nej, det här har ju handlat om tidigare fackliga företrädare som har skapat oro och konflikter som började 2017 när man slog upp sektionen. Det har inget med det förbundet beslutat nu.