– Det största problemet vågkraftverk har haft är att överleva och nu har vi överlevt i ett och ett halvt år. Vi har haft några tekniska problem, men de har inte varit relaterade till överlevnad. Det tycker vi är ett jättesteg framåt, säger han.
Han ser fiskodlingar och oljeproducenter, som i dag använder sig av diesel- eller gasaggregat långt ute i havet, som potentiella kunder. Vågkraften skulle kunna fungera som en lokal energikälla.
– Att skapa energi från diesel är i dag en väldigt dyr process ute till havs. Den typen av prisnivåer klara vi hyfsat lätt av att konkurrera med, även om vi är väldigt tidiga, säger Ulf Lindelöf.
Övertyga skeptikerna
Ulf Lindelöf ser att den stora utmaningen är att övertyga skeptiska människor om att vågenergin faktiskt kommer att slå igenom.
– Det har varit många misslyckade projekt genom åren, det kan man inte sticka under stor med. Men vi tror väldigt starkt på det här.
Han uppskattar att företaget kan börja producera bojar för kommersiell användning under hösten 2019.
Efter sex år av forskning började Fortum installationen av en vindkraftspark i Västerhavet utan-för Sotenäs tillsammans med företaget Seabased sommaren 2014. Provanläggningen, som är delvis finansierad av Energimyndigheten, består av bojar med teknik från Uppsala universitet. Men till skillnad mot Waves4power befinner sig generatorn under vattnet, inte i bojen. Pilotanläggningen levererade el till fastlandet för första gången i januari 2016, enligt Energimyndigheten.
I dagsläget förhandlar Sea-based och Fortum om hur parken ska användas i framtiden, om den så småningom kan bli kommersiell.
– Den tanken är fortfarande inte helt borta. Det finns fortfarande möjligheter att göra någonting i det parkområdet, men vi håller på och diskuterar olika lösningar nu hur vi går vidare, säger Robert Leandersson, installations- och underhållsansvarig på Seabased.
Till afrikanska länder
Men Seabased planerar att inom kort ta med sig erfarenheterna från västkusten till nya kommersiella projekt i afrikanska länder som Ghana, Cypern och Nigeria.
– Det kommer att vara en utvecklad park utifrån de lärdomar vi har tagit. Själva grundprincipen är densamma, att man har en linjär generator som står på sjöbotten och en boj på ytan, säger Robert Leandersson och tillägger att de har lärt sig enormt mycket från Sotenäs.
De största utmaningarna som han ser det är att hitta bra lösningar för installationerna, men i Sverige finns det också många olika intressen att till-godose.
– Det har varit ganska tufft för oss. Det är inte bara länsstyrelsen, Sjöfartsverket, Transportstyrelsen och fiskarna. Det är ganska många intressen man måste ta hänsyn till. Vågkraft är intressant i Sverige, men sen är det ännu mer intressant i andra länder där det är gynnsamma vågklimat och man har dåligt med el från början, där man kör mycket med fossila bränslen, säger Robert Leandersson och påpekar att det är lättare att få igång projekten på en marknad där behovet är mer skriande och nyttan direkt blir större.