Linje 55 påminner mer om ett tåg än en buss, med sin tysta gång, wifi och uttag till mobilladdare. Det som inte syns från insidan, men som är den stora skillnaden jämfört med turerna med de blå linjerna, är ström-avtagaren på taket. Där snabbladdas batterierna på några minuter vid ändhållplatserna på Lindholmen och i Johanneberg. Sju av bussarna är hybrider, som även använder biodiesel, och fyra är helt eldrivna. Efter halva tiden gjordes en analys av i hur stor utsträckning bussarna kördes på el och hur ofta biodieseln användes. 77 procent av tiden gick bussarna på enbart el.
”Det går jättebra”
Nu har linje 55 rullat på Göteborgs gator i snart två av de tre år som projektet inledningsvis var tänkt att vara. Det väntas inom kort stå klart att de gröna bussarna får rulla ytterligare två år efter att projekttiden är över, det vill säga ända fram till sommaren 2020. Enligt Maria Losman, koordinator för Electricity som bussprojektet är en del av, så har linje 55 hittills varit en framgång. Cirka 100 000 passagerare varje månad väljer elbussen framför andra färdmedel.
– Det går jättebra. Bussarna rullar och går i tid. De går i väldigt stor utsträckning på el, de som är hybridbussar, och de andra går helt på el, säger Maria Losman.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Fler projekt på gång
Tidigare har Volvo, Västtrafik och Keolis finansierat trafikeringen av linje 55, men efter tre år planerar Göteborgs stad och Västra Götalandsregionen att ta över de ekonomiska utläggen.
Samtidigt som linje 55 överlever ytterligare några år så är flera projekt på gång som involverar kollektivtrafik som drivs med el i Göteborg. Två av dem är inom ramen för Electricity och innebär att fler busslinjer kring stadskärnan testas. På buss 60 mellan Redbergsplatsen och Masthugget gjordes ett antal turer i februari, utöver den ordinarie tidtabellen. Bussarna hade en strömmottagare på taket och laddades vid två stolpar.
Hanna Björk, miljöstrateg på Västtrafik, kommer resultaten användas för att fortsätta utveckla trafiken.
– Vi hämtar in kunskap som vi kommer att använda när vi upphandlar trafik för att kunna erbjuda en miljöanpassad och bra produkt till våra kunder och inte minst så att vi kan nå våra högt uppsatta miljömål.
Planeringsstadiet
Framöver kan också ett antal elledbussar rulla på delar av stombuss nummer 16:s sträckning inom ramen för Electricity. Men i dagsläget är projektet på planeringsstadiet och dess kommunikatör för Volvo kan ännu inte avslöja mer om satsningen.
Även ute på öarna kan el göra sitt intåg i kollektivtrafiken. Senare denna vecka kommer öborna att få möjlighet att känna och klämma på en elfärja som tagit sig ner genom landet via Göta kanal och förväntas vara på plats för allmänhetens beskådande på Öckerö på fredag.
Att byta den gröna dieseln mot el i persontransporten mellan några av kommunens tio öar ligger fortfarande flera år fram i tiden, berättar Öckerö kommuns kommunikatör Robert Lindberg, men det är ett tilltalande framtidsscenario.
– Trafikverket kör gula färjor hit, men sen har kommunen också färjetrafik mellan öar, och det är då de här elfärjorna skulle vara intressanta. Även om vi kör på miljövänlig HVO-diesel, så skulle det vara intressant att ta det ett steg till, säger han.
Enligt Hanna Björk har bussarna missat få turer och i stor utsträckning gått enligt tid-tabell. Hon pekar också på andra fördelar.
– Ytterligare en positiv del i projektet är att den elektriska framdriften är tystare och orsakar mindre vibrationer så inte bara är det positivt för boende och människor som vistas i närheten av bussen utan också för förarna som kör. De upplever sig betydligt mindre trötta efter en arbetsdag.