Den nioåriga flickan har panikångest varje dag. Sömnproblem och en ständig rädsla förföljer henne på raster och i korridorer. Mobbningen är våldsam och hoten är desto mer skrämmande. En elev på skolan ska döda henne och andra elever med kniv har han sagt upprepade gånger. Men kärnan i denna fruktansvärda situation är inte ett barn som mobbar ett annat barn. Det handlar enligt föräldern Eleonor Marklund om strukturella brister i en skola, brister som blivit värre över tid under en handlingsförlamad ledning.
– De gör inte det de ska göra på den här skolan. Det är katastrof helt enkelt, säger hon när Dagens ETC når henne över telefon.
Under förra hösten uppstod en incident där eleven som hotat flickan ”tog sig in i personalköket och tog fram två stora knivar och riktade dessa mot en medarbetare. Eleven sa att hen vill ”döda alla fröknar”. Den anställda som mottog hotet kunde avleda situationen. Händelsen anmäldes som ett tillbud till Arbetsmiljöverket som i slutet på året krävde förbättringar gällande rutiner för hot och våld.
En av de tio mest anmälda skolorna
Skolan som flickan gått i under lågstadietiden heter Östersunds Waldorfsskola och drivs av det ickevinstdrivande aktiebolaget Vidarskolan AB. Vinstmarginalen på tio procent från årsredovisningen 2023 vittnar om att det tidigare år gått ekonomisk bra för skolan, men det flera föräldrar och tidigare lärare berättar är att de snarare upplevt motsatsen. Det har saknats behöriga lärare och tillräckligt många lärare för antalet ämnen och klasser. Resurser för barn som är i behov av särskilt stöd räcker inte heller till. Waldorfsskolan är en av de tio skolorna som förra året blev mest anmälda i Sverige till Skolinspektionen.
Skolinspektionen gjorde våren 2022 en tillsyn av skolan och året därefter en uppföljning där man krävde att skolan senast i mars 2024 behövde åtgärda en rad brister. I samband med Skolinspektionens tillsyn stängdes två lärare tvärt av från sina arbeten. De fick inga förklaringar till varför, men de hade sina gissningar. Båda lärarna hade påtalat brister med schemat, att de hade för få undervisningstimmar, att elever saknade utvecklingssamtal, att det saknades stöd och åtgärdsplaner för elever i behov av det till rektorn. Brister som Skolinspektionen sedan också framförde i sina slutsatser.
”Rektorn är chef till sig själv”
Skolans upplägg är speciellt, säger Anna Ljungqvist, en av lärarna som blev avstängd. Det finns en rektor och en styrelse och över styrelsen finns en skolledare som är samma person som rektorn.
– Så rektorn är chef till sig själv. Och högre än så går det inte. Så det blir en som styr allt även om det inte ser ut så.
Skolan har som Waldorfskola rätt till undantag för att anställda behöriga lärare på grund av att man även vill tillåta lärare som läst Waldorfpedagogik att anställas. Men på Vidarskolan har varken eller skett, enligt Anna Ljungqvist. Hon är orolig för eleverna. Inte minst för att det knappt finns någon behörig lärare som attesterar betygen.
– Risken är att sen när man går ut nian utan tillräckliga kunskaper och inte tar sig någonstans hamnar man lätt utanför samhället. För mig är det så ansvarslöst. Jag har sett elever som blivit mobbade och farit illa, utan att rektorn gjort något.
När Anna Ljungqvist och hennes kollega Karin Eriksson stängdes av på dagen och tills vidare kontaktade de Lärarförbundet. Den fackliga representanten begärde att få en skriftlig förklaring och i april skickades en sådan. Dagens ETC har också fått läsa utredningen som i korthet är en sammanfattning av kollegors personliga åsikter om de avstängda lärarna ifråga. Kollegorna tycker att de avstängda lärarna har en ”aura som påverkar negativt” och ”uttrycker stark kritik gentemot Waldorf” men säger ingenting om deras undervisningsförmågor eller något konkret som de ska ha sagt eller gjort. En mer allvarlig kritik som riktats mot lärarna är att de enligt ett par kollegor ska ha talat nedvärderande om kollegor och elever, men det framgår inte på vilket sätt eller tillfälle. Utredningen sammanställdes av ordförande i styrelsen.
– Vi blev vilseledda. Hela kollegiet gick emot oss, säger Anna Ljungqvist.
Kom aldrig någon varning
Lärarförbundet underkände utredningen som skäl till avsked. Anna Ljungqvist och Karin Eriksson gick dock med på att köpas ut, då ingen av dem ville arbeta kvar efter det som hänt.
Karin Eriksson blev också förundrad över att inte ha fått någon varning eller konkret förklaring till att hon blivit avstängd.
– Det var mycket missförhållanden och jag skrev ganska mycket mejl till rektorn om det jag tyckte var dåligt. Eftersom vi inte hade gjort något fel eller de kunde inte redovisa vad vi hade gjort för fel så gick det inte att säga upp oss.
Det var en påfrestande tid minns Karin Eriksson, men det var vad som hände efter att hon slutat på Waldorfsskolan som blev riktigt svårt. En förälder till en elev hade två månader efter avstängningen anmält till skolinspektionen att Karin Eriksson, samt ett antal andra lärare på Waldorfsskolan, agerat oprofessionellt. Enligt vårdnadshavaren hade Karin skrikit att barnen var värdelösa i klassrummet. Detta har enligt Karin Eriksson aldrig hänt.
– Hon hade ju skrivit att alla lärare var så dåliga på skolan men eftersom att jag var den enda hon nämnde som hade lärarlegitimation så jag åkte ju dit på det.
När Skolinspektionen hörde av sig till rektor Lisa Edin mindes hon plötsligt att mer än en handfull elever kritiserat läraren. Information som aldrig nått varken facket eller Karin Eriksson. Det hela slutade med att Skolinspektionen påbörjade en egen utredning om Karin Eriksson. Efter denna utredning fick Karin Eriksson en varning. Två varningar kan leda till att man blir av med sin lärarlegitimation.
Karin Eriksson reagerade på att Skolinspektionen aldrig intervjuade någon annan elev för att undersöka om anmälan stämde. Istället intervjuades tre lärare varav den enda som suttit en längre period i Karin Erikssons klassrum sa att hon aldrig hört henne säga något olämpligt till elever, och nämnde att hon själv var orolig för repressalier från ledningen om man gick emot den. Dagens ETC har talat med fyra elever och deras föräldrar. Ingen av dessa minns att Karin Eriksson ska ha sagt något liknande i klassrummet.
Rektorns dotter anställdes som resurs
Eleonor Marklunds dotter har slutat på Waldorfskolan nu. Det var ett tufft beslut för hon hade vänner, tyckte mycket om sin klasslärare och var duktig i skolan. Men att konstant behöva gå runt rädd, vilket gjort att hon inte längre velat gå till skolan, är inte hållbart. Barnet som hotade Eleonors dotter hade under lång tid ingen resurs, trots utbrott i klassrummet och våldsamma incidenter mot både barn och vuxna. Resursen som till slut anställdes för eleven blev rektorns dotter som våren innan gått ut gymnasiet. Men läget förbättrades inte efter det och Eleonor och flera andra föräldrar som upplevt liknande en situation i skolan har blivit allt mer uppgivna.
– Vi har gjort allt. Rektorn slutade att svara på mejl och ingen gör heller något från styrelsen, de är ju alla personer hon känner som inte vågar stå upp mot henne. Vi har polisanmält och anmält till Skolinspektionen.
Kort efter detta så fick föräldrarna veta att de blivit orosanmälda till Socialtjänsten, tre gånger på en vecka. Rektorn skriver i anmälan att hon är orolig över att föräldern skriver om de upplevda bristerna på skolan på sin privata Facebooksida. Eleonor tror snarare att det handlar om någon slags hämnd för att de varit stridbara och krävt hjälp för sin dotter.
– Det är inte bara oss hon gjort så med utan jag har fått höra samma sak från flera andra. Det är rätt skrämmande.
Det stora problemet tror Eleonor Marklund är att ledningen inte har tillräckliga resurser, eller inte vet hur man ska prioritera.
– De flesta av lärarna där är ju inte utbildade lärare alls och så ska de då hantera barn med särskilda behov, det går inte. Och att säga att man inte har resurser är inte riktigt ett giltigt skäl. Då får man skaffa sig resurser för att klara av de barnen.
En annan förälder, Johanna, som vill vara anonym, informerades om att hennes barn varit med och mobbat ett annat barn först när hennes barn och flera andra barn polisanmäldes av det mobbade barnets föräldrar.
– Vi vårdnadshavare i klassen har inte fått någon info alls om mobbingen. Absolut noll möjligheter för oss att prata och vägleda våra barn och stötta upp i att få ett stopp på det.
Flera barn orosanmälda efter kritik
Varken innan eller efter att barnet ifråga slutade i Waldorfsskolan på grund av mobbningen fick föräldrarna någon information från skolan. Även Johannas barn orosanmäldes efter att hon riktat kritik till rektorn. Hon berättar att flera av barnets vänner också orosanmälts efter att ha lyft kritik med rektorn.
– Jag kontaktade även styrelsen men det är ju meningslöst för de svarar inte på någonting utan att kontakta rektorn och fråga var hon ska svara.
En annan sak som hon lyfter är att hennes andra barn som gått ut Waldorfskolan fått glädjebetyg.
– Hen säger att hen ligger jättelångt efter alla andra, att hen inte ligger på godkänt i grundämnen. Hen fick ju även godkänt i språkval och hen kan bara säga en mening på det språket.
Även föräldern Maria har beslutat att hennes barn som gått på högstadiet på Waldorfskolan inte längre kan gå kvar där. Ledningen har misslyckats helt med att ta tag i mobbningen mot hennes son som pågått under flera år.
– Vi försökte länge få hjälp från skolan för att mobbningen skulle upphöra men jag fick aldrig någon återkoppling på vad de gjorde för insatser för att min son skulle kunna vara skyddad i skolan. Så till slut så gjorde jag en anmälan till Skolinspektionen för att kontakten med rektorn hade brutits. Hon hade ingen lust att prata med oss föräldrar längre.
Rektorn slutade helt att svara på telefonsamtal och mejl när föräldrarna hörde av sig, och hon undvek föräldrarna om de träffades på skolgården.
– Sen då när min son blev mordhotad då tog vi ut honom från skolan helt enkelt.
Marias son hade under lång tid inte kunnat koncentrera sig i skolan på grund av mobbningen. Skolan reagerade på att resultaten sjönk men inte på vad som orsakade det. Hon upplever att lärarna på skolan har varit stöttande men att de flesta kanske saknat kompetensen för att kunna förbättra situationen. Ansvaret ligger ytterst på rektorn.
– Hur ska min son kunna få en utbildning med godkända betyg om han inte är trygg på skolan.
”Att höra sitt barn gråta och säga att man inte vill leva längre. Det är hemsk”
Mobbningen ledde till att Marias son fick självmordstankar. De har fått söka hjälp hos Bup där han fortsatt får samtalsstöd.
– Det är nog bland det absolut värsta man kan vara med om som förälder. Förutom att barnet inte dör då, för det måste ju vara det absolut värsta. Men att höra sitt barn gråta och säga att man inte vill leva längre. Det är hemskt.
Flera föräldrar vars barn går kvar på skolan men som vill vara anonyma stämmer in i bilden av att skolan har många barn med särskilda behov samtidigt som skolan inte är rustad för att hantera dessa barn.
– De barn som har otur att gå i en klass med ett av dessa extrema fall får då inte en berikande Waldorf-upplevelse, utan istället måste utstå en störande, giftig inlärningsmiljö med utbredd mobbning. Detta är den främsta anledningen till att barn lämnar skolan, säger en av föräldrarna.
Föräldern tycker att det är rent oansvarigt av skolan att inte erkänna problemen.
– Och erkänna skadan som görs på de andra barnen, vilket även skadar Waldorfs rykte.
Barn spändes fast
En förälder, Ralph Rentzsch, som tidigare haft sina barn på skolan och som nu har sitt yngsta barn på Waldorfförskolan Solskatten, som Lisa Edin även är rektor för, berättar att det finns allvarliga brister även där.
– De hade spänt fast min tvååriga son i en stol och ställt honom i ett hörn medan alla andra ungar var ute och lekte, säger han.
Anledningen sades vara att sonen är utåtagerande och behöver resurs, något som pedagogerna inte informerat föräldrarna om. Ralph Rentzsch anmälde händelsen till Skolinspektionen, polisen och kommunen men kommunen kan inte utreda utan det är friskolans styrelse som själva gör det.
– Styrelsen består till 95 procent av Förskolans anställda. Det är ju oerhört anmärkningsvärt.
Rektorn: ”inget av det här har nått mig”
Rektorn Lisa Edin har arbetat på skolan i minst femton år och har varit rektor i snart tio år. När vi över mejl ber om en intervju ringer hon upp direkt. Vi beskriver att vi vill ställa frågor om mobbning och hot på skolan, att föräldrar inte har fått information om allvarliga incidenter och att det har saknats stödinsatser för barn med behov av det.
– Inget av det här har nått mig eller styrelsen på ett enda sätt. Vad konstigt.
Åtminstone några av de här fallen har nått er. Det har vi kunnat belägga.
– Okej. Jag blir helt tagen på sängen. Jag tycker jag har så bra kontakt med föräldrarna och att vi verkligen jobbar jätteaktivt med de här frågorna.
Hon säger sedan att hon inte vill göra intervjun direkt så vi bokar en tid efter helgen. Efter att hon fått frågor över mejl för att kunna förbereda sig för intervjun svarar Lisa Edin att hon avböjer intervjun och hänvisar till tystnadsplikten gentemot elever och anställda.
När Dagens ETC skickar mer utförliga frågor för att det ska vara tydligare vilken kritik som framkommer i granskningen mejlar hon ett generellt svar:
”Det är viktigt för mig och för Östersunds Waldorfskola att alla elever ska få det stöd de behöver och känner sig trygga i sin skola. Jag vill uppmana de familjer som av någon anledning inte känner sig lyssnade på att vända sig till skolan; till klasslärare, rektor, styrelse eller elevhälsa. Det är viktigt att vi får veta om något inte känns bra med skolgången. Det är mycket allvarligt om en eller flera elever upplever att vi inte hanterat mobbning eller hot och våld på ett tryggt sätt.”
Hon skriver även att det finns en tydlig rutin kring kränkningsärenden och att orosanmälningar görs när de känner oro för ett barn, som en del av uppdraget.
”Vi har haft kontakt med Arbetsmiljöverket angående hot och våld och är tyvärr inte ensamma om att uppleva det i skolan. Angående tidigare personalärenden avstår jag från att kommentera frågorna. Vi ser systematiskt över våra rutiner för att uppmärksamma och åtgärda brister. Vi har nyligen fått återkoppling från Skolinspektionen efter deras utredning av vår verksamhet, och de bedömer att vi arbetar på ett sätt som motsvarar lagkraven inom alla inspekterade områden.”
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.