– Etanol är ett bra bränsle, du minskar din klimatpåverkan med 50 procent enligt Energimyndigheten, den finns tillgänglig i hela landet, men sedan är det självklart så att den kan produceras på ett bättre eller sämre sätt, säger Martin Prieto Beaulieu på konsumentorganisationen Gröna bilister.
Dyrare än bensin
Ändå ser det mörkt ut. Andelen nya etanol- och etanolhybridbilar har till exempel minskat från 10 procent av nybilsförsäljningen i Göteborg för fem år sedan till en halv procent i år. Och Sverige måste rätta sig efter EU:s krav på att inte ge biobränslet etanol, som heter E85 på bensinmacken, konkurrensfördelar. Skatten har nyss höjts och med en höjning efter nyår ökar kostnaden totalt med cirka en krona per liter. E85 är då dyrare än diesel – samtidigt som det går åt lite mer.
– Att beskattningen gått upp är mot all logik för vi vill samtidigt att vi ska tanka biodrivmedel, säger Martin Prieto Beaulieu.
I ekvationen kan man också ta in annan samhällsnytta. Närproducerad etanol skulle inte bara bryta oljeberoendet och behovet av att importera bränsle, utan skulle också kunna skapa arbetstillfällen på glesbygden.
– Men diskussionen är mer av politisk och teknisk art. Vi konsumenter kommer sällan till tals, Gröna bilister är en ganska liten organisation och det är en stor marknad med mycket lobbying, säger Martin Prieto Beaulieu.
Problem med motorhaverier
I etanolbilens kommersiella barndom infördes subventioner och nya pumpar installerades över hela landet för det miljövänligare bränslet. Men etanolbilarna fick problem med motorhaverier och dyra reparationer. 2010 upptäcktes att E85 innehöll för mycket sulfat. Bilimportörer och bensintillverkare avkrävdes ansvar men frågan föll mellan stolarna och bilägarna fick betala för sina reparationer.
Bränslet ska nu vara bättre, men den minskade efterfrågan har lett till att utbudet stryps. Volvo, Audi och Ford slutar sälja etanolmodeller från årsskiftet, Volkswagen fortsätter.
Exporteras till Finland
En kritik mot etanolen är att produktionen skiljer sig vitt åt i miljövänlighet. Det finns bra alternativ, såsom St1:s anläggning vid raffinaderiet på Hisingen som producerar etanol av överblivna livsmedel med mycket kolhydrater som bröd, bullar och godis. Men den Hisingsproducerade etanolen exporteras till Finland.
– Globalt så är etanol jättestort och för två veckor sedan berättade Finland i trafikutskottet att de kommer att satsa på att bygga ut etanol, säger Martin Prieto Beaulieu.
Han konstaterar att det saknas en del detaljer om hur Finland ska gå till väga, men klart är att det ser mörkare ut för etanolbilens framtid i Sverige.
– Om man tittar på bränslens miljönytta och tillgången så borde det finnas en framtid. Men självklart är det så att om ingen köper dem så producerar inte biltillverkarna bilarna och man hamnar i en ond cirkel. Och de senaste tre–fyra åren har man inte marknadsfört etanolbilen som en bra bil. Svenska folket har valt snåla dieselbilar; över 50 procent av bilarna som säljs är dieselbilar. Visst är de effektivare, men vad händer med partiklar som släpps ut i naturen? säger Martin Prieto Beaulieu.