Det handlar om en snabbutredning som istället för att ta formen av en offentlig utredning skrivits som en departementspromemoria av en extern utredare. Kammarrättsrådet Roger Gavelin har sedan augusti snabbutrett ett oklart rättsläge för riskkapitalisters särskilda vinstandelar.
I flera år har svenska riskkapitalister, genom branschorganisationen SVCA, lobbat för en förändrad lagstiftning som tydliggör rättsläget för hur den särskilda vinstandelen som riskkapitalförvaltare och ägare kan ta ut från fonder ska beskattas. Ibland har det beskattats som inkomst av tjänst och andra gånger enligt den lägre skattesatsen enligt de så kallade 3:12-reglerna som gäller för fåmansbolag.
Utredarens förslag går i stort på riskkapitalisternas linje med effekten att några av landets rikaste personer får sänkt skatt med hundratals miljoner per år. Bestämmelserna är tänkta att bara träffa personer som är verksamma inom riskkapitalbranschen, en bransch som sysselsätter cirka 1 200 personer i Sverige, framför allt i Stockholm.
Lagen träffar runt 500 personer
Utredningen gör en grov beräkning på att cirka 500 personer får inkomst från särskild vinstandel varje år och att det fortsättningsvis handlar om sammanlagda inkomster på 10 miljarder kronor per år, eller en genomsnittlig inkomst på cirka 18 miljoner kronor per person.
Skatteverket har tidigare varnat för en ökad risk för skatteplanering eller kringgåenden vid förändringar i beskattningen för riskkapitalister, bland annat genom att pengar placeras i insynsskyddade kapitalförsäkringar. Utredningen har haft att bedöma om det behövs mer lagstiftning för att förhindra fusk men landar i att det inte har varit möjligt att ta det i beaktning under den korta utredningstiden:
"Att reglera alla tänkbara situationer som berör oönskad skatteplanering med kapitalförsäkringar och kvalificerade andelar o.d. är en uppgift som kräver mer överväganden och utredning än vad som har varit möjligt inom ramen för denna begränsade utredning. Innehav av eller förmånstagande av en kapitalförsäkring som äger andelar i ett företag som får del av särskild vinstandel omfattas således inte av några specifika lagförslag i den här promemorian.”
Rökare får betala
Med särskild vinstandel eller ”carried interest” menas ofta den del av en investeringsfonds vinst som tillfaller fondförvaltaren eller ägare som ersättning för förvaltningen. Tanken med den nya lagstiftningen är att göra systemet mer förutsägbart genom att tydliggöra hur beskattningen ska ske.
Den sänkta skatten innebär ett bortfall på 600 miljoner kronor för staten det första året och runt 300 miljoner kronor om året årligen efter det.
För att finansiera förändringarna föreslår utredaren i första hand att skatten ska höjas på tobak och alkohol. Utredaren föreslår även att takbeloppet höjs, alltså beloppet som ska beskattas enligt inkomst av tjänst, från 90 prisbasbelopp till 150 prisbasbelopp eller drygt 8,8 miljoner kronor. Om taket höjs innebär det höjd skatt för de som har utdelning på särskild vinstandel som överstiger cirka 7,5 miljoner kronor.
Enligt förslaget ska lagändringarna träda i kraft den 1 januari 2026 och tillämpas första gången för beskattningsår som börjar efter den 31 december 2025.