Varan först, pengar sen. Inom fintech, finansteknik, är Klarna en gigant med betalningslösningar för e-handel. De lägger ut till säljaren och sedan betalar köparen till Klarna, ofta uppdelat till hög ränta. Förra veckan värderades det svenska bolaget till 265 miljarder kronor. Enligt en granskning som Aftonbladet gjort så fick Kronofogden bara under 2020 in 36 055 fall relaterade till Klarna. Totalt 509 miljoner kronor i fordringar. Det är en ökning på över 60 procent mot 2019. På Klarna bank AB är Niklas Gillström presschef. Han vill svara på frågor via mail.
Allt fler konsumtionslån går till inkasso och Kronofogden. Har ni något ansvar för det?
– Vi är bekymrade över ökningen av konsumtionslån. Det dyker upp aktörer som erbjuder lån genom påträngande marknadsföring. Målet att ge stora blancolån med lång återbetalningstid. Det kan vara riskfyllt att enkelt få 300 000 kronor på kontot. Är personen i en ond spiral av lån så blir vägen tillbaka smärtsam. Klarna erbjuder inte blanco-lån. Det är troligen sällan ett fakturaköp av en produkt leder till långvarig skuld. Men när en person hamnar hos Kronofogden så gör den ofta det med många olika skulder. Eftersom Klarna hanterar så stor del av e-köpen finns risken att vi då är en av kreditgivarna. Det är olyckligt. Vi vill inte vara en del av problemet.
Kan ni göra mer för att skydda konsumenten?
– Vi tror på en kombination av åtgärder: egna, branschen, politiska. Vi har erbjudit kunder att få tillbaka påminnelseavgifter om de går en utbildning hur de ska undvika det i framtiden. Påminnelseavgifter är ett nödvändigt ont, det måste finnas incitament att betala i tid, men det är inte intäkter vi vill ha. Det finns företag som klär verksamheten som en Klarna-konkurrent men som samlar personuppgifter för att kunna direktmarknadsföra blancolån. På politisk nivå har det länge diskuterats ett centralt skuldregister som skulle ge bättre överblick. Idag är det ett problem att vi inte kan se en persons skulder. Det ökar risken för att någon med stora skulder får göra kreditköp som denne sedan har svårt att betala. Vi är positiva till ett sådant register.
Hur ser ni på det egna ansvaret?
– Självklart har alla ett eget ansvar. Därför har vår app möjligheten att ha en överblick över vardagsekonomi och transaktioner.
”Marknadsföring av krediter ska vara måttfull och inte påträngande” säger Konsumentverket. Lever Klarna upp till det?
– Absolut.
Ni tjänar enormt på det här. Är ni för aggressiva i en bransch där folks liv riskerar att smulas sönder?
– Nej, vi uppfyller kravet på måttlighet.