– Vad jag har hört är Sverige det mest dumpstrande landet i Norden och sett till antalet invånare är min uppfattning att Malmö utmärker sig med ovanligt många aktiva dumpstrare, säger Jacqueline, moderator på facebookgruppen Save the food – Malmö. Gemensamt för de flesta är väl att vi tycker att matsvinnet är vansinnigt och att det är bättre att den hamnar i våra magar än i en container.
På Mitt Möllan erbjuder projektet Rude Food en vegetarisk lunch tre dagar i veckan och brunch på lördagar, allt tillagat med 95 procent så kallat förädlade råvaror.
– Vi måste fortfarande köpa olja, salt och socker, men resten kommer från olika restauranger och gårdar, säger ägarinnan, Zeenath Hasan. Det mest spännande med det här är att inte veta vad vi kan göra förrän vi får råvarorna.
Anslag från staden
Projektet har fått ett miljöanslag från Malmö Stad och idén föddes efter att hon inte visste vad hon skulle göra av mat som hade blivit över på sin restaurang, Tapori Tiffin.
– Jag bjöd in mina vänner på middag och då föreslog de att jag skulle sälja den överblivna maten istället för att bjuda bort den till dem. Det handlar mycket om att ifrågasätta vad vi sätter i oss. Vi är som mest förlåtande med oss själva när det kommer till mat, så vad tänker vi på när vi beställer mat? Är det bara för nöjes skull eller är det för att tillfredsställa våra basbehov?
På Green Matmarknad i Västra Hamnen i Malmö förädlar man också svinn, men än så länge bara sitt eget. Deras överskott går tillbaka in i deras egen butik, restaurang och café.
”Otroligt mycket som slängs”
Kritiken mot matsvinnshanteringen blir ofta en klassfråga. Varför ska de tvingas äta mat som inte är god nog för oss, heter det gärna. Svaret är att det inte handlar om det. Maten duger åt oss alla, men av olika anledningar går inte allt att sälja. Därmed väcks frågan om vad som är säljbart.
– Det är otroligt mycket som slängs, säger Simon Eisner, initiativtagare till Allwin, ett företag från Göteborg som är på väg att etablera sig även i Skåne. Det vi får kan vara vindruvsaskar där två stycken är svarta men resten ok, prickiga bananer och mat i förpackningar som skadats i frakten.
Hans företag har fått bukt på en del av problemet genom sin affärsidé. De senaste fem åren har matbutiker i Göteborgsområdet kunnat betala dem för att hämta överbliven mat istället för att lägga en kostnad på att bränna den.
– Välgörenhetsorganisationer ska inte behöva bygga upp någon logistikorganisation som de själva behöver bekosta. Istället lägger man över kostnaden på industrin.
500 000 måltider levereras
Varje år hämtar företaget mat från 27 Coop-, Lidl- och Icabutiker i Göteborgsområdet och levererar vad som motsvarar 500 000 måltider till kyrkor.
– Personalen i kyrkan kvalitetssäkrar och sorterar sedan maten. Trots att vi kostar mer än sophämtningen gillar butiksägarna hållbarhetstänket, och det skapar engagemang hos personalen.
Eftersom företaget hämtar fem dagar i veckan och kör direkt till kyrkorna behövs heller inget förvaringslager, en stor kostnad som andra matbanker har. Och snart kommer detta till Skåne.
– Vi förhandlar just nu om ett Sverigeavtal med Lidl och Coop och när vi får ihop 25 butiker kan vi sätta igång. Jag ska också prata med kommunerna. Kanske skulle de kunna ta etableringskostnaden, som då blir en engångskostnad istället för att de betalar för hanteringen varje år. Sedan är vi självgående.
Enligt livsmedelsverket slängs cirka 28 kilo fullt ätbar mat per person varje år, och 26 kilo ätbar mat och dryck hälls ut i slasken. På Malmö Stad är man väl medveten om problemet, men än så länge handlar det bara om småskaliga insatser. Ett projekt likt det Allwin driver är ännu inte aktuellt på kommunal nivå.
– Dels har vi miljöanslaget som Rude Food har fått, säger Gunilla Andersson på Malmö Stads miljöförvaltning. I vår egen verksamhet försöker vi beställa rätt mängd mat och gör något bra med resterna om det ändå blir något över. Vi anlitar till exempel Rude Food till catering ibland. Vi försöker också informera om matsvinn på vår hemsida och sprida information om bäst-före-datum. Viasyd, som sköter vår avfallshantering, har också haft olika kampanjer.