– Efter att ha gått naturbruksprogrammet ska vi kunna arbeta som assistenter på veterinärkliniker. Jag lovar – det är inte en av oss elever som skulle kunna söka ett sådant jobb. Vi har helt enkelt inte den kunskap som krävs, säger Emma Blomqvist.
Efter att ha läst om lärarna som har anmält Realgymnasiet till både Skolinspektionen och Arbetsmiljöverket skrev de elever som gick i klass NB3 på Realgymnasiet förra läsåret ett långt mejl till ETC Malmö, där de beskriver en skola där i stort sett inget fungerade som det skulle.
– Inget år på Realgymnasiet har varit bra, men det sista året var vidrigt och totalt kaos, skriver eleverna.
Efter två år med bristande undervisning och många lärarbyten kom eleverna för ett år sedan till den nya och större skola som hade bildats sedan Realgymnasiet slogs samman med John Bauer-gymnasiet i Lund. Både eleverna och deras föräldrar insåg snabbt att situationen hade förvärrats. Det fanns inga datorer och inga färdiga scheman och det djurrum som är en viktig del av undervisningen var en lokal belamrad med skräp och med mögel på golvet.
Missade att ge kursen
Redan tidigt på höstterminen anmälde eleverna på naturbruksprogrammet och deras föräldrar situationen på skolan till Skolinspektionen. Inspektionens slutsats att problemen var orsakade av sammanslagningen och skulle rättas till, gjorde dem besvikna.
– Eftersom att det har varit rörigt alla tre åren så var det bara en dum ursäkt som verkligen räddade ledningen, skriver eleverna.
Det är sex arga och stridslystna tjejer som kommer till en intervju med ETC Malmö. De anser alla att de har kastat bort tre år på en utbildning som inte gav de efterlängtade kunskaperna och som dessutom fungerade så illa att de inte hade en chans att få bra betyg.
Exemplen på brister är många. Undervisningen i hur man ger djur injektioner och sätter sonder klarades av på tre kvällspass. De elever som hade häst som inriktning fick en termin läsa två kurser i hästkunskap samtidigt eftersom skolans ledning helt enkelt hade missat att ge kursen terminen innan. Klassen hade tre mentorer på ett år. En del av de lärare som passerade revy var riktigt dåliga. Några var bra men om de ställde upp på elevernas sida så blev de snart utsparkade från skolan.
”Slösat bort år”
En av de saker som lockade dem att söka till just Realgymnasiet var löften om mycket praktiskt arbete och möjligheter till utlandspraktik. Men i verkligheten fick många av dem ingen praktik alls. De elever som ETC Malmö möter har ibland gått en hel termin utan att ha någon praktikplats.
– Vi fick vara på skolan och försöka arbeta på som vanligt i stället. Och när lärarna inte längre hade tid med oss så skickades vi hem, säger Sabina Olsson.
– En period fick vi måla om på skolan i stället, berättar Joanna Wirén.
De praktikplatser som fanns tillhands var dessutom ofta undermåliga.
– Jag kom till ett hunddagis som länsstyrelsen flera gånger hade förökt stänga, berättar Emma Blomqvist.
Ett av exemplen på hur undervisningen fungerade var basmaskinkörning, där eleverna skulle lära sig att köra fyrhjulingar och traktor med släp. Traktorträningen bestod i att en handledare berättade hur gas, växel och broms fungerade och sedan övervakade den första rundan som eleven körde.
– Jag hade inte ens börjat övningsköra med bil ännu. För att få A i betyg skulle jag visa att jag självständigt kunde backa traktorn med släp. Det var ju helt omöjligt, konstaterar Emma Blomqvist.
Alla sex eleverna säger sig ångra sitt val av skola.
– Jag har slösat bort tre år på ingenting, säger Anna Håkansson.