För en del av de inbjudna som samlas i ett fikarum på en byggfirma i Gamlestan är dagens gäst en överraskning. Under två timmar förklarar Gudrun Schyman varför Feministiskt initiativ bör ta plats i riksdagen, ritar strukturer över klass, den svenska modellen och diskriminerande strukturer. Till att börja med var homeparties en fråga om brist på kampanjpengar, men Gudrun Schyman tycker att formen blivit väldigt bra.
– Jag trivs i det här formatet. Man kommer bort från det här att hålla på och tala till folk och så känner sig människor bekväma. Man har tagit dit folk som man känner, ingen behöver känna sig dum och man behöver inte räcka upp handen. Det där som främmandegör är borta, säger Gudrun Schyman.
Upp emot 200 inför valet
Den som bjuder in ser till att det finns minst 25 gäster, ett blädderblock eller en whiteboard och några pennor. Under mötet i Gamlestan skickas Schymans gamla sminkväska med ett Fi-klistermärke runt som insamlingsbössa. Eftersom Fi inte får partistöd måste valsedlar finansieras på annat vis. Målet är en miljon kronor i insamlade medel. Det mest uppmärksammade bidraget kom från Benny Andersson som skänkte 100 000 kronor.
Sedan i augusti har Schyman gjort ett femtiotal homeparties och hon räknar med att göra uppemot 200 till fram till valet. Genom att den som bjuder in står för själva arrangemanget krävs ingen större organisation.
Statsvetenskapsprofessor Peter Esaiasson känner inte till någon motsvarighet i Sverige under de senaste decennierna, men i USA är det inte ovanligt.
– Titta på primärvalen i New Hampshire, det är standard där. Det passar de politiker som är riktigt bra på umgås med folk öga mot öga. Det passar inte alla, säger han.
”En snöbollseffekt”
Oftast är det mellan 30 och 40 personer på ett homeparty och de som bjuder in bestämmer vem som kommer. Eva Ossiansson, varumärkesdoktor vid Handelshögskolan, konstaterar att kampanjformen kan ge en snöbollseffekt.
– Man kan säga att vad hon egentligen gör är att hon använder flera olika drivkrafter för att få människor att vilja sprida de här sakerna. Genom de unika platserna blir varje möte unikt i sig. Hon bryter mot den traditionella normen hur man gör – det blir en typ av avbrott och det är ofta så det funkar i marknadsföringssammanhang. Det är något du inte väntat dig, du är i den privata sfären med något högst offentligt, att prata politik, säger hon.
Bli aktivist
I början av mötet talar Gudrun Schyman om att hon hoppas att de närvarande blir aktivister.
Är det meningen att få en klick väldigt initierade jämfört med ett vanligt torgmöte?
– Nej det är väldigt olika kunskapsnivå och engagemangsnivå på dem som kommer. Här i dag var det ju ett gäng som inte visste vad som skulle hända och där jag var tidigare i Kungsbacka var det hon som tog initiativ som sa att ”Mina kollegor börjar tycka jag är så tjatig, du måste komma hit och hjälpa mig”. En del tar ju dit hela släkten, säger Gudrun Schyman.
Hanna Strömbom