– Vi ville göra något fint för Jönköping, sprida julglädje, samtidigt som man visar hur framtiden ser ut och vi visar vad vi går för, säger Sibbe Silvén, en av de drivande i bolaget.
Via Messenger-appen
Silvén drev tidigare ett eget företag i Jönköping. Nyligen rekryterades han in till Viralbox och blev då även delägare i bolaget.
Användningen av Messengerbotar har slagit stort i USA. Det är en del av Facebooks målsättning att användarna ska kunna använda sin Messenger-app till i stort sett vad som helst. Messenger-appen är, som de flesta vet, i första hand en chatt-funktion. Men Facebook hoppas nu att användarna, i stället för att ha flera olika appar i telefonen, ska kunna lösa allting med sin Messenger-app.
I USA går det redan att, till exempel, beställa pizza bara genom att skriva ett meddelande i Messenger. Där svarar en automatiserad Messengerbot på meddelandet och kontrollerar att beställningen är rätt. Allt sköts automatiskt men för användaren blir det som att chatta med en person. Exakt så fungerar också den lokala julkalendern. Användarna skriver på Messenger till tomteboten. Den svarar och skickar varje dag ut nya luckor att öppna i julkalendern. Bakom varje lucka finns en tävling där användarna kan vinna fina priser.
Priser från lokala företag
Viralbox har fått med sig flera lokala företag som har skänkt priser värda över 100 000 kronor som delas ut som julklappar till olika vinnare varje dag fram till jul.
– Man kommer att kunna skriva till Tomteboten mellan 1:a och 24:e december för att öppna en ny lucka varje dag och tävla om stora priser, säger Sibbe Silvén.
Han fortsätter:
– Vi har fantastiska företag som stöttar projektet, det är inte lätt att vara först med ett koncept och många förstår inte riktigt vad det handlar om. Så när ledande lokala aktörer som Jönköping Airport, Vox Hotel, Destination Jönköping, Dreamhack med flera ställer upp så är det väldigt tacksamt!
Viralbox hoppas förstås att satsningen ska ge dem lite marknadsföring. Men i övrigt är det ingen som tjänar pengar på projektet – varken de själva eller företagen som skänker vinsterna.
– Vi ska vara ärliga, vi lägger stora summor och timmar på att marknadsföra och utveckla boten! Eftersom det är gratis att delta så har vi har inga intäkter alls för detta! Utan syftet är att visa vad boten går för och ge något fint tillbaka till staden som utvecklat oss, säger Sibbe Silvén.