Bilismen börjar nå vägs ände – framtiden ligger i tågtrafiken. Och Jönköping skulle vinna mest på Götalandsbanan. Det visar en ny forskningsrapport från handelshögskolan i Jönköping.
I tre år har en grupp forskare på Internationella handelshögskolan i Jönköping studerat vad en framtida Götalandsbana skulle innebära för de berörda kommunerna, däribland Jönköping. Götalandsbanan är den diskuterade snabbjärnvägen mellan Stockholm och Göteborg, via Jönköping. Vad banan skulle innebära för riket har redan utretts, däremot inte de ekonomiska effekterna för regionerna mellan Stockholm och Göteborg. Enkelt uttryckt; forskningens fokus har varit vad Linköping/Norrköping, Jönköping och Sjuhärad skulle tjäna på Götalandsbanan.
Enligt rapporten skulle det bland annat skapas runt 12 000 nya jobb i regionerna. Runt 2000 av dessa bara i Jönköpings kommun, som anses vinna mest på en ny järnväg. Även närliggande kommuner skulle vinna på banan, menar Johan Klaesson, docent i nationalekonomi på IHH.
– Norrköping och Linköping kommer att bli alltmer uppkopplade mot Stockholm. Och Sjuhärad alltmer mot Göteborg. Jönköping hamnar i mitten, därför skulle vår region vinna mest på banan.
Jobben kommer framförallt att skapas inom tjänstesektorn och inom mer kunskapsintensiva branscher. Många av dessa jobb finns i storstäderna och då är pendlingsmöjligheterna viktiga.
– Med Götalandsbanan kommer det att ta under en timme till Göteborg. Och nästan samma till Stockholm. Om restiden är över en timme är det få människor som är villiga att pendla.
Bilismen börjar nå vägs ände, menar forskarna. Bilarna kan inte gå snabbare än idag, snabbtågen däremot kan åka dubbelt så snabbt:
– För ökad pendling och regionförstoring är det huvudspåret. Sedan finns såklart alla miljöargument men det är inget som vi fokuserat på i den här utredningen, säger Johan Klaesson.
Måste det satsas mer på järnvägen?
– Ja, det är nog en samhällsekonomiskt lönsam affär. Så långt kan nog vetenskapen gå. Sen om det ska göras eller inte, det är upp till politikerna att bestämma. Vår roll är att tala om vad som händer om man gör olika saker, eller avstår från att göra nåt.
Forskningsstudien Tillgänglighet–Tillväxt–Planering har finansierats av Regionförbundet Jönköpings Län, Regionförbundet Östsam, Sjuhärads kommunalförbund, Tillväxtverket och Trafikverket.