Han hittade företaget Teleperformance som arbetar med svenska Boxers kundtjänst. Boxer var ett statligt bolag ända fram till i fjol då det köptes av Comhem. Johnny tänkte att det var ett säkert kort. Men ingenting blev som han hade tänkt sig.
”Gångavstånd”
Företaget betalade flygbiljetten till Kreta och erbjöd honom gratis boende om han tackade ja. De lovade en lägenhet i ett hotellkomplex på gångavstånd till kontoret. Men redan där blev allting fel. Lägenheten han blev tilldelad var, enligt Johnny, i så dåligt skick att till och med toalettstolen läckte så att han fick hålla upp fötterna när han satt på toa. Och det som hade beskrivits som gångavstånd till kontoret visade sig vara en promenad på 45 minuter.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Så långt accepterade Johnny ändå att allting inte var som han hade hoppats. När han väl skulle börja jobba tog det dock inte lång tid innan han gav upp. De nyanställda fick inte ens två veckors utbildning innan de skulle sätta sig i kundtjänsten. Johnny, som hade arbetat i flera företag i branschen, var van vid en betydligt längre startsträcka än så. Samtidigt utbildades de av en ung och nyanställd medarbetare som Johnny snabbt insåg själv inte visste hur allting fungerade.
Obehaglig överraskning
Redan efter två veckor bestämde han sig därför för att sluta. Men då kom den obehagliga överraskningen. Chefen på Kreta-kontoret pekade på hans kontrakt där det stod att han, om han säger upp sig inom de första tre månaderna, tvingas betala 1 500 euro till företaget.
– Hon sade att det är Stockholms-kontoret som sköter det, att de lägger upp det som någon avbetalningsplan, säger han.
Enligt vad företaget sade till Johnny ska fakturan täcka de kostnader de har haft för att han skulle börja jobba där. De hänvisade till flygbiljetten och boendet som de hade bjudit på. Men Johnny kände tvärtom att det var ren utpressning – för att få fler att stanna längre i en bransch med stor personalomsättning.
Flygbiljetten hade kostat 2 000 kronor. Utöver det hade han bott gratis i hotellkomplexet i drygt 2 veckor. Men det kunde omöjligt landa på 1 500 euro, resonerar han.
– Jag kan tänka mig betala flygbiljetten. Det är inte mer än rätt. Jag kan betala en månads uppehälle också. Men 1 500 euro? säger han.
Han fortsätter:
– Jag är helt övertygad om att den klausulen finns där bara för att avskräcka människor från att åka hem.
Jonas Olsson, COO på Teleperformance Nordic, ser inga problem med att de anställda tvingas betala när de säger upp sig.
– För att underlätta flytten och anställningen i ett annat land så erbjuder vi ett så kallat relocation package. Det inkluderar boende, flyg och transfer. Det innebär att företaget investerar och knyter upp sig på kostnader som annars hade legat på den anställda, säger han.
Kan ni förstå att det uppfattas som utpressning att kräva att personalen arbetar kvar med hot om att de annars tvingas betala pengar till företaget?
– Nej, om man som privatperson väljer att inte ta del av paketet kommer man ändå att binda upp sig på kostnader. Då vi är transparenta med kontraktet så kommer vi fortsätta att på frivillig basis erbjuda det här paketet, säger Jonas Olsson.