I torsdags lämnade regeringens utredare Gunnar Alexandersson in sitt delbetänkande om järnvägens organisation. Hans slutsats är att underhållet av järnvägen inte ska förstatligas. Trafikverket skulle inte klara av uppgiften eftersom deras egen verksamhet har för stora brister.
– Det skulle snarare skapa problem i det läge man befinner sig i idag. Trafikverket har många andra problem att komma till rätta med, säger Gunnar Alexandersson till DN.
Han säger också att det inte finns något som tyder på att de problem som finns med järnvägsunderhållet skulle bli bättre av ett förstatligande. Men Jörgen Lundström, fackförbundet Seko:s ordförande för järnvägs- och underhållsarbetare, säger att det är en befängd slutsats.
– Vi vet ju att det inte fungerar som det är organiserat idag. Om skötseln sker i egen regi istället så kortar vi ner vägen mellan beslut om anslag och de praktiska åtgärderna i spåren. Ingenting talar för att vi ska behålla dagens modell. Det har ju bara gått utför med underhållet sedan det avreglerades, säger Jörgen Lundström.
”Kompetensen finns”
Enligt Gunnar Alexandersson saknas kunskap hos Trafikverket om ”järnvägsansläggningens tillstånd, användning och behov”. Också det tycker Jörgen Lundström är en mycket märklig slutsats.
– Att det saknas kompetens är ju en ganska fantastisk slutsats, som om all kompetens skulle ha försvunnit sedan man knoppade av banverket. Kompetensen finns inom Trafikverket, men tyvärr jobbade de inte med järnvägsunderhållet längre, säger han.
Jörgen Lundström är också kritisk till att just Gunnar Alexandersson är den som har utrett järnvägens organisation. Han var vice vd i branschorganisationen Tågoperatörerna fram till 2013, och skrev sin doktorsavhandling om transportekonomi. Jörgen Lundström menar att Gunnar Alexandersson tidigare har fungerat som lobbyist för företagen som driver tågtrafik – något även Anders Ygeman (S), nu inrikesminister och tidigare ordförande i riksdagens trafikutskott, kritiserat Alexandersson för. När det blev klart att Gunnar Alexandersson utsetts till utredare sa han:
– Det är som att låta SEB:s vd Annika Falkengren utreda bankbonusar.
Oklart vad regeringen vill
När regeringen släppte sin vårbudget blev det klart att det redan i år ska läggas 620 miljoner kronor extra på järnvägen. Men däremot har regeringen inte sagt något om ifall järnvägsunderhållet ska förstagligas. Socialdemokraterna lovade det under valrörelsen i höstas, men har sedan dess sagt att de inväntar utredningen. Jörgen Lundström hoppas att de inte ändrar inställning efter att Gunnar Alexandersson nu har presenterat sina slutsatser.
– Jag hoppas innerligt att regeringen inte går på det här. Det är ju inte bara Sverige som är ett bevis för att dagens modell inte fungerar. I länder som har privatiserat järnvägen fullt ut har systemet kraschat och de har fått gå tillbaka, och i Europa sköts över 80 procent av järnvägen i egen regi. Det är ingen slump, säger han.
Samtidigt menar också Trafikverket själva att de inte bör ta hela ansvaret för järnvägsunderhållet. I fredags lämnade de sin egen utredning om hur underhållet bör organiseras, och de menar att ”Trafikverket ska fortsätta upphandla utförandet av järnvägsunderhållet i full konkurrens”. Jörgen Lundström håller med om att Trafikverket inte måste sköta underhållet själv – men det betyder inte att det ska upphandlas av privata entreprenörer.
– Man borde skapa en tydlig järnvägsmyndighet och en tydlig väg-enhet. Trafikverket kan planera och ta helhetsansvaret, och sedan låta järnvägsmyndigheten sköta underhållet.