Trafikverket struntat i att åtgärda trasig räls och andra farliga brister i järnvägen, trots dokumenterade larm. 23 olyckor har inträffat på sådana platser under de senaste fem åren, visar en granskning av SVT. Enligt rälsarbetaren Martin görs inget förebyggande underhåll längre.
– Vi väntar nästan tills det är urspårningar innan vi gör något. Och inget kommer att förändras förrän resenärerna har drabbats, det är bara ren tur att ingen har skadats än. Jag skulle inte åka pendeltåg, säger han till ETC Stockholm.
I granskningen av olyckorna har SVT tagit del av handlingar som visar att ett X2000-tåg bara var millimeter från att spåra ur. Trafikverket är själva oroade över utvecklingen med flera allvarliga olyckor på kort tid. Det som räddade X2000-tåget från en katastrof var den höga hastigheten. Ett posttåg som kom efter spårade ur på platsen. När X2000-tåget kom in på Stockholms central var alla 28 hjulpar skadade. Tåget var millimeter från en urspårning. Ett X2000-tåg är inte dimensionerat för att klara en urspårning, plåten är bara 1,5 millimeter tjock och dödstalet skulle förmodligen bli högt om tåget spårat ur.
Svidande kritik
I en rapport från Transportstyrelsen får Trafikverket svidande kritik för säkerheten när det gäller verkets egen trafikkontroll. Bland annat att man agerar olika om det uppstår avvikelser i trafiken och att inte alla tolkar regelverket på samma sätt. Den kritiken tar Mona Huovinen, presskommunikatör på Trafikverket med ro:
– Vi jobbar tätt ihop med Transportstyrelsen för att hela tiden förbättra, och det finns alltid plats för förbättringar, och då är det tacksamt att det finns en förbättringsfunktion, säger Mona Huovinen.
Att Sverige har en gammal och sliten järnvägsanläggning sticker inte Trafikverket under stol med. Madelene Falk är underhållschef på Trafikverket:
– Det stämmer att vi har en gammal och sliten anläggning med ständigt ökande trafik, men vi har påbörjat en upprustning även om det kommer ta lång tid innan vi är klara, säger Madelene Falk.
Nära att spåra ur
Däremot dementerar Madelene Falk att man inte stänger av och utför underhåll i tillräcklig omfattning:
– Säkerheten går alltid först, både för våra resenärer och de som arbetar på spåren, och det är snarare tvärtom, vi arbetar mer med totalavstängningar, just nu till exempel byter vi kontaktledningar mellan Laxå och Falköping, säger Madelene Falk.
Trafikverket ska utreda händelsen med X2000-tåget som var ytterst nära att spåra ut och vill inte kommentera uppgifterna förrän utredningen är färdig.
På frågan om när Sveriges järnvägsnät kommer vara i bra skick säger Madelene Falk såhär:
– Fram till 2025 kommer vi ordna till det i storstadsregionerna och de stora stråken genom att arbeta som idag, sen kommer vi hitta nya arbetssätt och beta av stråk efter stråk. Prioriterat är västra och södra stambanan och storstadsregionerna. Vi ser att får vi förseningar i Stockholm så sprider de sig ut och det kostar samhället mycket pengar.