Vi är alldeles för många
Haru nå mod, va äru byggd av
Jag är hela mästerbotten i min ryggrad
Så säg till ditt folk att det är stopp här
Lär dom acta som att Cleo är en boss är
Ingen lyssnar när du pratar
Ge mig micken, du har slaknat"
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Hennes musik kan uppfattas som arg och det är den också. Hon artikulerar och spottar ur sig politiska åsikter om feminism, jämlikhet och sexualitet. Saker som hon tycker borde vara självklara men inte är det, exempelvis hur hon anses vara en kvinnlig rapartist – inte bara en rapartist.
Cleo, eller Nathalie Missaoui, beskriver sin ilska som en drivkraft.
– Allt dåligt som hände under en period i min uppväxt lade nog grunden till mycket. Jag har vuxit upp, blivit äldre, och mer medveten om hur fucked up det var. Det har påverkat mig att vilja snacka om det som ingen snackar om och förändra saker om jag kan, säger hon.
Mötte sexism och rasism i ung ålder
Det var i Vännäs, när hon var 11–13 år, som hon fick se sina närmaste kompisar utnyttjas sexuellt av 30-åriga män. Det var då som hon fick möta rasism och, som hon beskriver det, krig mellan olika grupper av ungdomar.
– Det fanns hakkors uppsatta där vi rörde oss och det pågick vad jag i dag skulle kalla övergrepp hela tiden. Min mamma var snabb på bollen och såg att vi inte kunde vara kvar där.
Nathalies mamma tog sina två barn och flyttade in till Umeå. Samtidigt som erfarenheterna i Vännäs sådde ett snabbt växande frö av ilska, så har den grundtrygghet och det självförtroende som hon har fått av sin mamma gjort att hon alltid har känt vad som är rätt eller fel för henne.
– Jag fick lov att bli hård för att palla. För att inte låta någon ligga med en som inte skulle det.
I och med flytten in till stan lärde hon känna de människor som står henne nära även i dag. Människor som hon har utvecklats musikaliskt med och som så småningom kom att bilda kollektivet Random Bastards.
– Från början var det bara killar, och jag ansträngde mig nog mer än vad jag då kunde förstå för att platsa som enda tjejen i gänget och få samma status som de andra.
Hardcore- och independentscenen i Umeå blev deras förebilder. Den har enligt Nathalie präglat väldigt många artister från stan och inneburit att hon finner stolthet i att göra saker själv.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Jag känner mig som den där bittra rapparen här i Stockholm som inte vill svälja sin stolthet och gå till ett större skivbolag. Jag är så formad av en independent, DIY-attityd. Skulle jag börja jobba med ett etablerat bolag skulle det kännas som ett misslyckande på något sätt. Nu har jag makt, är stark och driver allt själv. Det är fett.
Umeå som stad har inneburit trygghet på så vis att det alltid har funnits människor som har backat upp och trott på henne. Här finns ett behov av att driva saker framåt och det ständiga flödet är viktigt för kreativiteten. Hade inte kraften härifrån och den uppmuntran hon har fått från sin mamma funnits, hade hon aldrig varit med och startat den folkbildande föreningen Fatta eller kollektivet Femtastic, en samlingspunkt för kvinnor inom urban kultur.
– Femtastic har skapat en scen och ett utrymme för kvinnor att synas och höras. Våra röster är lika starka som de män som alltid har talat för oss. Det behöver sägas, och nu ska vi göra det.
"Hade kraft att reagera"
Initiativet till Fatta-kampanjen kom i och med ett uppmärksammat våldtäktsmål i Umeå 2013. En 18-åring friades i tingsrätten för att ha våldtagit en tjej med en vinflaska. Han dömdes senare i hovrätten.
– Jag ringde Ida Östensson och sade att vi borde göra något på det som hänt!
Att våldtäkten hade skett just i Umeå bidrog till att Nathalie valde att agera.
– Det hade betydelse med tanke på vad jag hade varit med om i Vännäs. Det var som om det handlade om några som jag kände. Men nu hade jag blivit äldre och tryggare och hade kraft att reagera.
Just feminism och jämställdhet fick hon upp ögonen för i 17-årsåldern när hon i Stockholm lärde känna Isabel Sandblom, mer känd som artisten Syster Sol.
– I den åldern träffade jag också Vanessa Marko som jag har startat Femtastic med.
Elden, passionen och ilskan som Nathalie och Vanessa brukar prata om, är känslor som tar stor plats. Ja, känslor över huvud taget.
– Jag har lätt till tårar och blir nästan andfådd när jag hör om orättvisor som drabbar kvinnor över hela världen. Jag känner en enorm sorg och hopplöshet i det och att jag inte orkar bry mig ett skit längre, men jag vet att kraften kommer tillbaka.
Turne med Riksteatern
Men hon ser bevis på att hon faktiskt är med och påverkar, och hon beskriver de stunderna som de bästa i hennes liv.
– Det är när vi har hiphop-workshop och den från början återhållsamma tjejen står där i slutet och rappar och får berätta sin historia, med sina egna ord. Varje gång är det som om jag upplever det för första gången. Jag är så jäkla lycklig över att få vara med om det. Samma sak kan hända innan jag ska upp på scen, tittar ut och ser ett gäng tjejer stå där längst fram. Jag känner igen dem. De är samma typ av tjejer varje gång och det är för dem jag gör det här. Det är en helt obeskrivbar känsla.
Ytterligare ett bevis på att den kamp hon för är värd att föras är Riksteaterns föreställning som under 2017 ska ta form.
– Den heter "Fatta ft Cleo & Juck" och vi ska ut på turné med premiär i Umeå januari 2018.
"Lär dom acta som att Cleo är en boss är
Ingen lyssnar när du pratar
Ge mig micken, du har slaknat"