– Vi kan inte ha olika nivåer på skolorna, vi vill ha en gemensam standard där alla barn får samma förutsättningar, säger Magnus Åstholm, planerare på IT-enheten på Örebro kommun.
Det kostar runt 45 miljoner under en treårsperiod att införa Örebromodellen och nu vid årsskiftet är tanken att alla skolor ska omfattas av den nya standarden. En standard som innebär att alla barn i årskurs sju till nio får en egen dator. Barnen i årskurs fyra till sex får vara två personer per dator och de yngre barnen i årskurs ett till tre får vara tre personer på en surfplatta. Skolorna har valt att satsa i olika takt och medan några har haft datorer länge, har andra nyligen börjat med modellen.
Men en skola har valt att helt ställa sig utanför Örebromodellen.
– Vi har valt att inte satsa på det här i nuläget. Det finns ingen forskning som visar att en egen dator till eleverna skulle höja måluppfyllelsen. En Pisa-undersökning som kom nyligen visar snarare på motsatt resultat. Det finns en övertro på att tekniken ska vara en frälsare, säger Ulf Aldén som är rektor på Engelbrektsskolan i Örebro.
Han menar också att en sådan här satsning skulle göra att han skulle vara tvungen att prioritera teknik framför pedagoger.
– Vi måste väga det här mot annat. Det finns inga avsatta medel som täcker en sådan här satsning fullt ut. Vi har 850 elever och vi skulle behöva köpa minst 650 enheter som sedan skulle bytas var tredje år. Och vi skulle även behöva att en tekniker tog hand om all teknik. Det handlar om pengar som motsvarar minst två och en halv lärartjänst, säger Ulf Aldén.
Han tror inte heller att eleverna kommer att välja andra skolor på grund av att Engelbrektsskolan står utanför Örebromodellen.
– Vi har inte fått några indikationer på att en dator skulle vara avgörande. Attraktionskraften är inte så stor och jag skulle heller inte vilja köpa elever med hjälp av en dator, säger han.
Viss teknik har han ändå valt att köpa in. I stället för datorer har han satsat på några klassuppsättningar av surfplattor som eleverna sedan får dela på.
– Teknik ska vara redskap som hjälper oss framåt. Ibland är det en dator eller en surfplatta, andra gånger kan det lika gärna vara en bok, säger Ulf Aldén.
På Vivallaskolan däremot satsar man stenhårt på datorer till alla högstadieelever.
– I nästan alla yrken krävs en digital kompetens. Det är en kompetens som jag inte kan undanhålla våra elever, säger Maria Aversjö, rektor i Vivalla.
Hon har satsat på datorer till eleverna under en längre tid, både på sin tidigare skola i Adolfsberg och nu på Vivallaskolan. Och satsningen gör hon även om datoranvändandet i sig inte höjer måluppfyllelsen eftersom hon tycker att datorer är ett viktigt pedagogiskt verktyg.
– Man kan öva sina förmågor väldigt mycket på en dator. Det är också väldigt bra att använda datorer i presentationer, det finns möjlighet att spela in, spela upp. En dator kan användas på otroligt många sätt i många olika ämnen, säger hon.