BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Skolan har en självklar profil som mångkulturell och läraren Ann Danielsson ser också en styrka i att det finns elever från många olika kulturer och länder. Ungefär hälften av eleverna har invandrarbakgrund och det talas 21 olika språk.
Nav och samlingsplats
– Vi har jobbat för att göra skolan till ett nav och samlingsplats i bostadsområdet. En del i satsningen är att arrangera fritidsaktiviteter efter skoltid för eleverna på mellanstadiet där de får möjlighet att prova på kultur och idrott på fritiden, säger läraren Ann Danielsson som också är ansvarig för fritidsaktiviteterna.
Satsningen har möjliggjorts tack vare ett särskilt projekt som heter ”Kultur och idrott för alla”.
– I ett bostadsområde med ett stort antal nyanlända och ett stort antal föräldrar med låga inkomster och sociala problem är det många barn som inte har tillgång till eller får chans att engagera sig i kultur och idrott, säger Ann Danielsson.
Bredsand ligger också en bit från centrum med få föreningar. Det är också ett område med få föreningslokaler och idrottsanläggningar, vilket ställer krav på föräldrar att skjutsa eller köpa busskort till sina barn för att de ska kunna ta sig till och från sina aktiviteter. Den möjligheten har inte alla.
– Projektpengarna gör att vi kan ordna extra aktiviteter, som slalom på vintern, ridning och dans. Det är eleverna själva som genom Skol-IF bestämmer vilka aktiviteter som vi ska göra.
Ann Söderlind ser många vinster, både hälsomässigt och socialt.
– Att sjunga eller spela fotboll tillsammans är ett enkelt sätt att umgås och lära av varandra som bidrar till ökad gemenskap. Jag märker hur de som är nya här och kanske har svårt med språket suger åt sig från sina kompisar.
Fritidsaktiviteterna är till för alla och en majoritet av eleverna deltar också.
– Tjejerna är svårast att nå och en del har svårt att ta sig ut på kvällarna för att delta. Men vi märker att det är mycket enklare för dem att vara med om vi erbjuder aktiviteter i anslutning till skoltiden.
Bredsand är en trångbodd skola. Lokalerna är slitna och i två omgångar har man byggt ut med baracker för att få plats. Skolan har heller ingen fullt utbyggd gymnastiksal. Ändå är det en skola där eleverna trivs. Bredsands skola tillhör de bästa i kommunen vad gäller upplevd trivsel och trygghet, enligt kommunens trygghetsmätning.
En skola där det händer mycket
Ann Danielsson tror att de extra fritidsaktiviteterna som erbjuds har en viktig del i detta.
– Det ger bilden av att vi är en skola där det händer mycket och eleverna trivs när de känner att det erbjuds saker för dem.
Satsningen i Bredsand har rönt stort intresse från andra skolor både i Sundsvall och i övriga landet. Riksidrottsförbundet har bjudit in Ann Danielsson till Almedalsveckan på Gotland i sommar för att hon ska berätta om sitt projekt och hur idrott och kultur kan användas för integration i ett bostadsområde.
Även en konsult som har utvärderat projektet pekar på goda resultat. Ändå är framtiden för projektet högst osäker efter detta läsår. Efter tre år med extra projektpengar från kommunen har Bredsands skola fått nej till en fortsättning.
– Tyvärr är det så med projekt att de har en viss livslängd och sedan vill kommunen satsa på andra projekt.
Beslutet motiveras med att verksamheten i fortsättningen kan drivas som en del i den ordinarie verksamheten.
– Tyvärr blir det då på en helt annan nivå. Då kan vi bara erbjuda aktiviteter i skolans lokaler och vi kan inte ta in ledare utifrån, säger Ann Söderlind.
Hon och hennes kollegor håller nu på att försöka hitta andra bidrag för att kunna fortsätta verksamheten.
– Det här är ett arbete som kostar så lite och som ger så mycket. Kommunen borde kunna satsa mer långsiktigt.