Det är allvar nu. Ge ett bidrag till ETC Stödfond för att säkra utgivningen av Sveriges enda rödgröna dagstidning. Använd ETC Varuhuset eller:
Swisha: 123 508 754 9
BG: 5372-9141
– Det kommer ganska naturligt, och jag har inte behövt tänka så mycket på om jag bokar manliga eller kvinnliga artister. Jag tänker mer på vilken publik vi riktar oss till och vad jag vill att Oceanen ska vara för ställe, säger han.
När han bokar Oceanens program brukar han inte tänka på könsfördelningen först, utan han väljer akter utifrån kvalitet.
– Jag tycker det är problematiskt att sätta kön först. Det är inte det som ska styra hela vårt programutbud. När jag bokar tänker jag först och främst på kvalitet, men jag har ett öppet sinne och goda kontakter, så därför behöver jag inte ha en aktiv könskvotering, säger han.
Vill skapa bra blandning
Även Nefertiti har många kvinnor på scenen i höst. Caroline af Ugglas, trumpetaren Yazz Ahmed och den norska trion Gurls är några av de totalt 16 kvinnodominerade akterna i höstprogrammet.
– Vår bokare tänker aktivt på vad vi ska ha i programmet. Det handlar både om att få till en bra blandning av kvinnor och män, men också att både boka smalt och kommersiellt och blanda internationella och lokala akter, säger deras tjänstlediga kommunikatör Maria Rylander.
Oceanen och Nefertiti får statliga bidrag av Kulturrådet. Ett av kriterierna för att få del av pengarna är att verksamheten har ett jämställdhetsperspektiv, så de båda konsertarrangörerna för statistik över hur jämställt deras scenprogram är. Maria Rylander tycker inte att det är särskilt belastande.
– Vi måste visa att vi har en tanke med vårt bokningsarbete, men jag ser det inte som ett ok. Vi för statistik och analyserar våra siffror för att bli bättre, säger hon.
Däremot kan hon själv tycka att kraven på könsfördelning är lite väl stelbenta.
– Min egen åsikt är att det är bra att de ställer krav, men det är också lite problematiskt. Det är lätt för dem att sätta upp kriterier men i verkligheten är det sällan så svart eller vitt. De kräver till exempel att fördelningen ska vara minst 40/60, annars får man sänkta bidrag. Men bara en tredjedel av alla jazzmusiker är kvinnor, säger Maria Rylander.
För publikens skull hoppas Maria Rylander att fler konsertarrangörer ska boka mer medvetet, och lyfta fram både manliga och kvinnliga musiker. Men hon tror att det alltid kommer finnas ställen som bara bokar det de själva tycker om.
– Det kommer nog alltid finnas några som inte tycker det här är viktigt. Och ställen som bara vill ha ekonomisk vinning och bokar det som säljer bäst, säger hon.
Ojämställt bakom scenen
Johan Calissendorff på Oceanen tycker att man borde uppmärksamma den sneda könsfördelningen även utanför scenerna.
– Vi borde titta mer på vilka som sitter på maktpositioner i musikbranschen. Det är också väldigt tydligt vilka som sköter ljudet och ljuset på alla spelningar. Jag har turnerat med en artist hela sommaren och jag tror inte att jag sett fler än fem kvinnor bakom scenerna totalt. Det är betydligt mer jämställt på än bakom scenen, säger han.