– Det är en osäker konjunktur vi ser i Sverige, flygskatt som infördes för två år sedan, och den klimatdebatt som finns. Stockholm är ju fortsatt vår största destination från Göteborg, och många av de som reser till Stockholm ska vidare med flyg. Men för de som har det som slutdestination så finns det även andra transportslag att tillgå i vissa fall, säger hon.
Vissa bolags förnyade resepolicys kan också har påverkat, där de anställda styrs mot mindre resande och andra transportslag, tror Anna Strömwall.
Västra Götalandsregionen kan vara ett exempel. De gick i slutet av förra året ut med att de halverat sina anställdas inrikesresande sedan 2016 på grund av sin så kallade klimatväxling. Det har betytt interna avgifter för regionens förvaltningar vid kortare flygresor och i år har de höjt avgifterna kraftigt för flyg till Oslo, Stockholm och Köpenhamn, för att fortsätta minska de korta resorna med flyg.
Arlanda tappar mest
De senaste tio åren har bara antalet passagerare som reser via Landvetter minskat en gång jämfört med föregående år, och då med cirka 50 000 passagerare. Men decenniets sista år minskade antalet passagerare igen, nu med strax över 135 000 passagerare jämfört med förra året. Landvetter är ändå den, av det statliga bolagets tio flygplatser, som tappat färst passagerare. Arlanda, Sveriges överlägset största flygplats med sina över 25 miljoner resenärer årligen, har förlorat fyra procent. De totala siffrorna för alla Swedavias flygplatser visar att det är inrikestrafiken som minskat mest, nio procent, medan utrikesresandets minskning ligger på två procent.
Utrikes ökar
Men utrikestrafiken på Landvetter går mot trenden och har ökat med en procent.
– Den nådde all-time-high nu under 2019 och vi ser att den fortsätter öka. 18 nya linjer har etablerats på flygplatsen under 2019, säger Anna Strömwall.
Hon tror att utrikespassagerarna fortsätter öka på grund av en tillväxt i Västsverige.
– Vi är en region som är beroende av flygtransporter, både för näringsliv, besöksnäring och forskning och utveckling. 80 procent av vår trafik går utrikes och den absoluta majoriteten är Europatrafik, säger hon och tillägger att Tyskland är Landvetters enskilt största utrikesmarknad.
Finansieras av biljettköp
Landvetters verksamhet finansieras av passagerarnas biljettinköp, som Swedavia får en del av, och deras konsumtion på flygplatsen – som shopping och restaurangbesök.
– När trafiken går ner så går även intäkterna ner. Då behöver vi hålla i kostnaderna också, säger Anna Strömwall.
Måste ni anpassa er verksamhet efter den här minskningen?
– Vi såg det här redan för ett och ett halvt år sedan. I januari förra året så la vi ett varsel om 125 medarbetare inom Swedavia, några av dem på Landvetter. Vi har även sett över investeringar och vår operativa verksamhet för att möta de minskade intäkterna. Vi reagerade i tid och har gjort åtgärder i tid för att sänka våra kostnader.