BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Umeå kan förtätas utan att man bygger på ett så fint strandskyddat område. Det är inte nödvändigt för Umeås utveckling – tvärtom. Det är ju det speciella med Umeå att man har tillgång till sådana här naturområden nära stadskärnan, säger Owen Laws och ställer ifrån sig cykeln för att plocka upp sin dator.
Tar fram detaljplanen
Owen Laws och Marcus Klaus från Naturskyddsföreningen i Umeå tar fram detaljplanen och tittar ut över området där husen är tänkta att stå. Vi har cyklat 1,5 kilometer västerut från centrum och befinner oss vid ett långsträckt parkområde mellan Östra och Västra Brinkvägen.
Bakom buskar och träd kan man se vattnet glittra bara ett 20-tal meter bort. I den branta slänten ner mot cykelvägen vid älven växer mycket gamla tallar blandat med sälg, asp, gråal och hägg. Slänterna är artrika med höga naturvärden. Detta konstateras också i detaljplanen – här finns ovanligt många sorters lövträd och en stor kärlväxtflora. Därtill finns flera arter av fladdermus, bland annat den i Västerbotten ovanliga Större brunfladdermus.
– Men det är helhetssituationen som vi är kritiska mot, det handlar inte bara om fladdermöss, förklarar Marcus Klaus.
Naturskyddsföreningen är inte nöjd med kommunens planer och har därför lämnat in ett skarpt yttrande. När husen byggs kommer själva parkområdet att flyttas. Dessutom kommer en del av växtligheten och träden att behöva tas bort. En tredjedel av slänten kommer att påverkas av bygget och Naturskyddsföreningen menar att ingreppen utgör ett hot mot artrikedomen i lövskogen.
Föreningen tycker också att kommunen brister i respekt när det gäller strandskyddet. Det nya området kommer visserligen inte att hindra allmänheten från att komma nära vattnet, men Naturskyddsföreningen ser en oroande utveckling.
– Man har byggt på Öbacka, man kommer att bygga på Ön, man vill bygga på Bölesholmarna som är en nyckelbiotop. Behovet av en fin utsikt för några få motiverar inte upphävandet av strandskydd, säger Marcus Klaus.
För att ett strandskydd ska upphävas krävs enligt miljöbalken ett mycket angeläget allmänt intresse. Det menar dock detaljplanens handläggare att bygget vid Brinkvägen har. Man skriver att "inom Umeås centrala stadsdelar ses boende och vistelse vid vatten som en särskild resurs för tätortsutvecklingen". Kort sagt: just i Umeå ligger det i allas intresse att några ska kunna bo nära vatten, mitt i stan.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Tomas Strömberg, stadsarkitekt på Umeå kommun kallar detaljplanen för en av de mest komplicerade som Umeå kommun har haft att ta ställning till under de senaste åren.
– Det här är en svår avvägning mellan olika intressen. En av de stora utmaningarna handlar om strandskyddet. Är de skäl som vi har angivit i detaljplanen för att bygga tillräckligt starka för att upphäva skyddet? Det måste våra politiker avgöra. Samtidigt så följer vi vad kommunfullmäktige tidigare har gett uttryck för när det gäller Umeås utveckling, nämligen att antalet strandnära och centrala boenden ska öka.
Men det är inte bara Naturskyddsföreningen som är kritiska mot bygget på Brinkvägen. Det har tidigare hållits samrådsmöten med boende i området som har kunnat lämna in synpunkter. Hittills har drygt 40 sådana kommit in. Många handlar om trafiken. Den väntas nämligen öka i området med de nya husen – enligt detaljplanen skulle det röra sig om ungefär 600 bilar extra per dygn. Det är en ökning med 55 procent.
– Trafiksituationen är ovanligt svårlöst, konstaterar Owen Laws.
Vi cyklar till den smala korsning där Kvarnvägen – som leder ut från Västra Brinkvägen – möter Storgatan. Här kommer biltrafiken att bli intensiv och för att klara anstormningen krävs ombyggnationer av både korsningen och Brinkvägen. Owen Laws och Marcus Klaus tycker att kommunen är häpnadsväckande traditionell i sitt tänk.
– Om man nu ska bygga så här centralt, varför satsar man inte på cykelanpassade bostäder? Som Malmös cykelhus, där den boende kan klara sin vardag med enbart cykel. Om det finns folk som vill köpa radhus ovanpå gallerian Utopia, finns det säkert de som vill köpa bostäder där det är bilfritt, säger Owen Laws och skakar på huvudet.
"Vi kommer att överklaga"
Samråds- och granskningsprocessen runt detaljplanen är slut och nu ska handläggarna sammanställa alla remissvar och synpunkter. Tidigast i november beräknas Byggnadsnämnden få ärendet på sitt bord. Men om – och i så fall när – husen börjar byggas, är oklart. Naturskyddsföreningen i Umeå har överklaganderätt och de tänker utnyttja den maximalt, intygar både Owen Laws och Marcus Klaus medan vi cyklar tillbaka in till stan.
– Vi kommer att överklaga hela vägen. Det här kommer att ta många år.