På Handels a-kassa i Eskilstuna är sextimmarsdagen redan genomförd. Visserligen inte riktigt på det sätt som politiska förespråkare för reformen brukar tänka sig det hela, men de anställda har mer ledigt än sina kollegor i andra branscher.
– Dels handlar det om att vi har fått effektivisera arbetet på jobbet. Vi har bara en halvtimmes lunch och inga kaffepauser. Så själva arbetstiden har ju inte minskat med så mycket.
– Dels handlar det om att någon som sitter åtta timmar framför
en dator inte är så effektiv den sista timmen, så lika mycket blir gjort på kortare tid, säger Mats Tillenius.
Han berättar att personalen på det här viset visserligen förlorat en del tid för samvaro och att en friskvårdstimme fått stryka på foten, men själv tycker han att det ändå varit mer värt med fritid.
– Jag önskar att jag kunde säga att jag använt tiden till att träna mer, men då hade jag ljugit. Men jag har fått mer tid för familjen och mina barnbarn.
Dela upp för att inte belasta
Det var arbetsgivaren, inte personalen, som drev igenom arbetstidsförkortningen på Handels a-kassa. Anledningarna var flera, bland annat vill man dela upp medarbetarna i två skift för att inte belasta och dra ned hastigheten i datasystemet. Men cheferna anade att förändringen skulle få andra positiva effekter också. Två år efter att man inledde försöket har alla förhoppningar slagit in, berättar kassaföreståndaren Kim Sandberg.
– Det blev ett minskat övertidsarbete, lägre sjuktal, ökad effektivitet och medlemmarna blev också mer nöjda med den service de fick, säger Kim Sandberg.
Det hela har klarats av med samma personalstyrka som tidigare. Men trycket på personalen är större när de befinner sig på arbetsplatsen och inte alla har varit nöjda med hur det blivit. En del har sagt upp sig. Den nya modellen förde också med sig svårigheter som a-kassan inte räknat med.
– Det har blivit svårare för cheferna. Det är få tillfällen när de kan träffa och kommunicera med alla i personalen eftersom de inte är på jobbet samtidigt. Att ha personalutbildningar blir också komplicerat. Men fördelarna har övervägt, och därför har vi permanentat försöket.
Skulle inte gå i vården
Hur lätt det är att tillämpa exemplet på andra arbetsplatser är svårt att säga, anser både Kim Sandberg och Mats Tillenius. Men Mats Tillenius, som tidigare arbetat på Kronofogden, kan tänka sig att det skull slå väl ut även där och på liknande handläggningsmyndigheter. Andra a-kassor skulle också kunna prova, säger han.
– Men i vården skulle det ju inte gå utan att ta in mer personal. Det är svårt att effektivisera kontakten med patienter.