Företrädare i alla tio stadsdelar intervjuas nu för att staden ska få en bild av personalomsättningen. Inom ett par veckor kommer de rödgröna också att yrka på att få se vilka praktiska åtgärder som behövs.
– Hade vi haft mer pengar hade jag varit väldigt glad för det är klart att det behövs, men vi har fördelat alla medel vi har varje år. Mellan 20–23 miljarder ger vi till välfärdsområdena i stadsdelarna, säger kommunalrådet Dario Espiga (S).
Han tycker att socialarbetarnas status måste höjas och att de måste avlastas från administrativa uppgifter. Hur mycket resurser som saknas kan han dock inte svara på i dagsläget. Kommunstyret vill inte öronmärka pengar utan låta stadsdelarna fördela dem. Och en skattehöjning är inte aktuell.
– Den diskussionen pågår hela tiden men ska man göra skattehöjning så måste göteborgarna veta vad man ska använda den till. Vi har jobbat mycket med att minska klasskillnader i staden och skattehöjningar på kommunal nivå slår hårdare för dem som inte har så mycket. Vi måste hitta andra sätt att administrera, säger Dario Espiga.
Kritiken från fackligt håll om hur arbetsbördan ska mätas gäller i förlängningen hur mycket resurser som saknas.
– Jag vet att det finns en schism mellan tjänstemännen på stadsdelarna och de fackliga organisationerna om hur man ska möta detta. Det kommer att kallas till ett möte för att se om man kan hitta en samsyn, säger Dario Espiga.
”Gör allt de kan”
Vissa konsekvenser av resursbristen går att mäta. Dario Espiga ser allvarligt på att revisionsrapporter visar att alla barn- och ungdomsärenden inte avslutas i tid.
– Vi anställer också ganska många unga och nyutbildade socialsekreterare som får de svåraste områdena att jobba med och efter ett år orkar de inte med eller blir utbrända. Det är allvarligt för vi behöver att de unga jobbar med oss i många år och skaffar sig kunskaper.
Vad ser ni att det här får för konsekvenser för klienter?
– Det är en svår fråga för jag är övertygad om att våra socialarbetare gör allt de kan och mer därtill för att garantera att deras klienter får den bästa hjälp de behöver. Det är därför vi har sådan omsättning och därför våra socialsekreterare inte orkar, för att de sätter klienterna framför allt. Det är viktigt att säga det.
Det kanske inte är så illa som det skulle kunna vara alltså?
– Exakt.
Hanna Strömbom