I kontrast till byggarbetsplatserna vid E45 och nya Hisingsbron ser byggnaden i stort sett färdig ut, men ännu återstår en hel del arbete.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Det är mycket kvar att göra inuti. Just nu håller de på att sätta upp väggar, lägga golv och kakla toaletter, säger Lillemor Harnell, Västra Götalandsregionens projektledare för de båda Regionens hus som håller på att byggas i Göteborg och i Skövde.
Utrustas för distansmöten
Den första april nästa år får regionen tillgång till huset. Därefter tar det ett par månader att inreda lokalerna.
– Vi tänker att vi ska kunna flytta in omkring första juni, så det är knappt ett år kvar, säger Lillemor Harnell.
Förutom möbler ska lokalerna förses med it-utrustning och tekniska lösningar för att underlätta distansmöten – en del av VG-regionens arbete för att minska på resandet. Enligt den nya rese- och mötespolicyn som infördes i maj förra året ska regionens miljöprofil öka, vilket bland annat innebär att möten i första hand ska ske via till exempel Skype.
Målet att minska på resandet, framför allt inom Göteborg, är också en av anledningarna till att det byggs ett Regionens hus i Göteborg. De tretton förvaltningar och bolag som ska flytta in i huset finns i dag utspridda på ett tjugotal adresser i staden, vilket innebär många resor kors och tvärs när olika verksamheter ska samarbeta.
Till exempel ligger Kultur i Väst vid Rosenlund, Regionservice i Mölndal och Turistrådet i Vasastan.
– Det kostar också ganska mycket att alla verksamheter ska ha sin egen service och hyra på dyra adresser, så en samlokalisering innebär ju också en besparing, säger Lillemor Harnell.
Nära till buss och tåg
Förutom att det blir lättare att samarbeta när alla sitter på samma plats, underlättas också resorna till andra verksamheter runt om i regionen. Tack vare husets placering strax intill centralstationen, Nils Ericsonterminalen och Västlänkens planerade station, kan medarbetarna enkelt ta tåget eller bussen när de behöver ta sig någonstans.
– Det är också därför som huset är placerat just här. Det blir mycket resor till och från Göteborg, säger Lillemor Harnell.
Närheten till centrala Göteborgs kollektivtrafiknav är också en av anledningarna till att Regionens hus byggs helt utan parkeringsplatser för personalens bilar.
– Vi ligger så centralt att man inte ska behöva ta bilen hit, säger Lillemor Harnell.
P-plats för 200-300 cyklar
Ett garage med ett antal parkeringsplatser kommer att finnas – det måste det för att Göteborgs stad ska bevilja bygglov – men de kommer att vara vigda för regionens servicefordon, en intern bilpool för jobbresor dit det inte går att ta sig med kollektivtrafik, och ett antal parkeringsplatser för personer med funktionshinder.
Däremot kommer det att finnas gott om plats för den som cyklar till jobbet.
– Tanken har hela tiden varit att detta ska bli ett väldigt grönt hus, så vi planerade redan tidigt in så mycket cykelparkeringar som bara går. Det kommer finnas plats för 200–300 cyklar i garaget, säger Lillemor Harnell.
Att medarbetarna uppmuntras att cykla till jobbet har inte bara med hållbarhet att göra, utan är också en del av regionens hälsofrämjande arbete, berättar Lillemor Harnell. Dessutom kommer det att bli allt trängre för bilar framöver, både i Göteborg som helhet och i Regionens hus absoluta närhet.
– Trafiksituationen här är ju redan svår och kommer bara att bli ännu svårare ett bra tag framöver, säger hon.
Trångt och stökigt ett tag till
Ja, Regionens hus ligger som sagt som en ö mitt i en byggarbetsplats full av byggtrafik och omledda gator och vägar. Och även efter att den nya Hisingsbron och överdäckningen av E45 är klara kommer det fortsätta så – dels ska en av Västlänkens stationer byggas i närheten, dels ska en helt ny stadsdel växa fram ovanpå E45 och knyta ihop centralen med älven.
Bland annat ska en trädkantad boulevard dras fram, och så småningom förses med spårväg, längs det som i dag är Bergslagsgatan – mitt framför Vita huset, det kulturminnesmärkta stationshus från 1880-talet som nu renoverats för att utgöra huvudentré till Regionens hus-komplexet.
Kort sagt: Det kommer att vara trångt och stökigt ett bra tag till, och den som till varje pris vill ta bilen till jobbet får leta på andra håll efter parkering.
– Det kommer säkert att komma upp några parkeringsgarage här i krokarna i framtiden, men det lär nog dröja, säger Lillemor Harnell.
Hur många som i dag tar bilen till jobbet vet hon inte. Det har heller inte kommit särskilt många reaktioner på avsaknaden av personalparkering från medarbetarna – bortsett från några få som undrat om det går bra att parkera motorcykel i garaget.
– Men då har man ju inte riktigt förstått. Principen är att vi inte ska köra bil eller andra motorfordon till jobbet, säger Lillemor Harnell.
Men kan man som arbetsgivare bestämma hur personalen tar sig till jobbet?
– Nej, man får ta sig till jobbet precis som man vill, men då får man betala sin parkering själv. Jag tycker det är viktigt att tänka på att vår verksamhet är skattefinansierad, och man kan ju fråga sig om medborgarnas pengar ska gå till att finansiera personalens parkeringar.